الگوی تجاری سازی فناوری های نوظهور در شرکت های دانش بنیان
محورهای موضوعی : عمومیحبیب الله طباطبائیان 1 , اسماعیل قادری فر 2 , مهدی الیاسی 3 , جهانیار بامداد صوفی 4
1 - دانشگاه علامه طباطبايي
2 - مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی
3 - مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
4 - مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: الگوی تجاری سازی , فناوری های نوظهور , شرکت های دانش بنیان,
چکیده مقاله :
یافته های پژوهشی در ارتقای کیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی و اجتماعی بین المللی نقش به سزایی ایفا می کنند، اما این یافته ها تا زمانی که جنبه کاربردی پیدا نکنند و به بازار عرضه نشوند یا در دسترس متقاضیان قرار نگیرند از اهمیت لازم برخوردار نخواهند بود و هزینه های تحقیق را جبران نخواهند کرد. هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی تجاری سازی فناوری های نوظهور در شرکت های دانش بنیان است در واقع این تحقیق به دنبال بررسی این موضوع است که موانع مستقیم و غیر مستقیم موثر در موفقیت تجاری سازی فناوری های نوظهور در شرکت های دانش بنیان را تحلیل و شناسایی نماید. از این رو سعی شده با الگوگیری از تحقیقات پیشین و مطالعات اسنادی چارچوب پایه مناسبی برای انجام این تحقیق ایجاد شود. سپس بر اساس چارچوب اولیه به بررسی عمیق و واکاوی مطالعه موردی ها پرداخته شود. جهت مطالعه دقیق مطالعه موردی های مد نظر تحقیق که 10 شرکت دانش بنیان از لیست شرکت های دانش بنیان صنعتی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری هستند از ابزار مصاحبه و مطالعه اسناد و مدارک این شرکت ها جهت استخراج مدل مفهومی تحقیق استفاده شد. مدل مفهومی حاصل از بررسی این شرکت ها در ابعاد رونمایی کسب و کار، عوامل سازمانی، چرخه عمر، سیاست دولت، اکوسیستم نوآوری، عوامل محیطی ، توسعه بازار، موفقیت دامنه دار محصول تجاری سازی شده ترسیم شدند. روایی و پایایی تحقیق از طریق گروه کارشناسان 15 نفره و 5 مصاحبه مجدد مورد سنجش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری باز و محوری استفاده شد و از نرم افزار MAX Qda داده های حاصل از مصاحبه ها مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت مکعب فناوری شامل 6 بسته سیاستگذاری به عنوان پیشنهادات تحقیق ارائه شد.
Research findings play a significant role in promoting the quality of human life and the development of the community's welfare and international economic and social developments, but these findings, as long as they are not applied and are not available to the public or available to applicants They will not be of much importance and will have the cost of research Will not be compensated. The main purpose of this research is to design the Emerging Technologies Commercialization Model in knowledge-based companies. In fact, this research seeks to analyze and identify the direct and indirect barriers to the success of the commercialization of emerging technologies in knowledge-based companies. Make Therefore, it has been tried to create a good framework for this research by drawing on previous research and documentary studies. Then, based on the original framework, we will examine the case studies and analyze them. To study the case studies of 10 research companies that were selected from the list of knowledge based companies of the Vice Presidency of Science and Technology, the tools of interviewing and studying the documents of these companies were used to extract the conceptual model of the research. The conceptual model derived from the review of these companies in terms of business disclosure, organizational factors, life cycle, government policy, ecosystem of innovation, environmental factors, market development, and the success of the commercialized product. Validity and reliability of the research were measured through a group of 15 experts and 5 re-interviews. To analyze the data, open and axial coding was used and the software MAX QDa Data from the interviews were analyzed. Finally, a technology cube including 6 policy packages was presented as research proposals.