تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی عوامل درون دانشگاهی ارتقاء دانشگاهها در رتبهبندیهای ملی و بینالمللی
محورهای موضوعی : عمومىمحمد خان عزیزی 1 , علیاکبر امینبیدختی 2 , عبدالرحیم نوه ابراهیم 3 , مقصود فراستخواه 4
1 - مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3 - دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 - گروه برنامه ریزی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
کلید واژه: عوامل درون دانشگاهی, رتبهبندی, پژوهش اکتشافی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی عوامل درونی ارتقاء دانشگاهها در رتبهبندیهای ملی و بینالمللی از طریق روش آمیخته اکتشافی انجام گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل سیاستگذاران و خبرگان آموزش عالی و مدیران و اعضای هیئتعلمی دانشگاهها بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با تعداد 17 نفر مصاحبه صورت گرفت. همچنین در بخش کمی جامعه آماری شامل 600 نفر از مدیران دانشگاههای دولتی شهر تهران بود که از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی سهمی طبقهای 302 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق اجرای مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از طریق اجرای پرسشنامه محقق ساخته بر روی نمونه آماری استخراج و با استفاده از نرمافزار spss و smart-pls تجزیهوتحلیل گردید. روایی پرسشنامه پژوهش با نظر متخصصان و نیز انجام آزمون روایی واگرا و همگرا تأیید گردید. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی توسط نرمافزارهای مذکور محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. مطابق یافتههای بهدستآمده، عوامل درون دانشگاهی مؤثر بر رتبه دانشگاهها را میتوان به ترتیب در هشت عامل شامل: حکمرانی خوب، نظام تضمین کیفیت، بهرهوری منابع انسانی، سلامت اداری، توسعه منطقهای، استقلال دانشگاهی، زیرساخت فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی طبقهبندی نمود.
Abstract The present study aimed at designing the internal factors model for promoting universities in national and international Rankings through exploratory mixed method. The statistical population in the qualitative section included policymakers and experts in higher education, university administrators and faculty members who were selected through targeted sampling and 17 interviewes were done. Also, in the quantitative section of the statistical society, 600 university administrators ,state universities of Tehran, among which 302 people by Stratified random sampling method were selected. The data in the qualitative section were analyzed through semi-structured interviews and in the quantitative section, a researcher-made questionnaire was extracted from the statistical sample and analyzed using spss and smart-pls software. Validity of the questionnaire was confirmed by experts and a divergent and convergent validity test. The reliability of the questionnaire was also calculated using Cronbach's alpha and Composite Reliability software. According to the findings, the intra-university factors of university promotion can respectively be classified into eight factors including: good governance, quality assurance system, human resources productivity, administrative health, regional development, university autonomy, IT infrastructure and educational facilities.