استفاده از خوشه¬بندی در پروتکل مسیریابی AODV برای شبکه-های بین خودرویی بر روی سناریوی بزرگراه
محورهای موضوعی :امین فیضی 1 , وحید ستاری نائینی 2 , مجید محمدی 3
1 - -
2 - هیات علمی
3 - عضو هیات علمی
کلید واژه: شبکه¬های بین خودرویی, پروتکل مسیریابی AODV , خوشه¬بندی , الگوریتم ازدحام ذرات,
چکیده مقاله :
شبکه های بین خودرویی زیرمجموعهای از شبکه های سیار موردی می باشد که در آن خودروها به عنوان گره های شبکه محسوب می شوند. تفاوت اصلی آن با شبکه های سیار موردی در تحرک سریع گره ها است که باعث تغییر سریع توپولوژی در این شبکه می شود. تغییرات سریع توپولوژی شبکه یک چالش بزرگ برای مسیریابی محسوب می شود که برای مسیریابی در این شبکه ها، پروتکل های مسیریابی باید قوی و قابلاعتماد باشد. یکی از پروتکل های مسیریابی شناخته شده در شبکههای بین خودرویی، پروتکل مسیریابیAODV است. اعمال این پروتکل مسیریابی بر روی شبکه های بین خودرویی نیز دارای مشکلاتی میباشد که با افزایش مقیاس شبکه و تعداد گره ها، تعداد پیام های کنترلی در شبکه افزایش می یابد. یکی از روشهای کاهش سربار در پروتکل AODV، خوشه بندی کردن گره های شبکه است. در این مقاله برای خوشه بندی کردن گره ها از الگوریتم تغییریافته K-Means و برای انتخاب سر خوشه از الگوریتم ازدحام ذرات استفاده شده است. نتایج بدست آمده از روش پیشنهادی باعث بهبود بار مسیریابی نرمال شده و افزایش نرخ تحویل بسته در مقایسه با پروتکل مسیریابی AODV شده است.
Intercarous networks are a subset of mobile networks in which vehicles are considered as network nodes. The main difference with case mobile networks is the rapid mobility of nodes, which causes rapid topology change in this network It becomes. Rapid changes in network topology are a major challenge for routing, for routing in these networks, routing protocols must be robust and reliable. One of the well-known routing protocols in intercity networks is the AODV routing protocol. The application of this routing protocol on intercity networks also has problems that increase the number of control messages in the network by increasing the scale of the network and the number of nodes. One way to reduce overhead in the AODV protocol is to cluster network nodes. In this paper, the modified K-Means algorithm is used to cluster the nodes and the particle swarm algorithm is used to select the cluster head. The results of the proposed method improve the normal routing load and increase the packet delivery rate compared to the AODV routing protocol.