مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه سازمانهای بین المللی6701 ـ 2345362021623Opposition Groups and the Competency of International Organizations; The Case Study of Arab League and Organization for Islamic Cooperation’s action vis-a-vis Opposition to Libyan and Syrian Governmentsصلاحیت عملکرد سازمانهای بینالمللی در برابر مخالفان حکومت؛ موردکاوی عملکرد اتحادیه عرب و سازمان همکاریهای اسلامی در برابر مخالفان حکومتهای لیبی و سوریهfaامیرحسین رنجبریانشهزادرییسی2021623With the upsurge of conflicts between governments and oppositions and these conflicts escalating and reaching the border of non-international armed conflicts, we are witnessing the reaction of other governments and international organizations to what is happening in these situations. Reactions that sometimes have lead to dominance of one party over another and sometimes have only flared up the flames of conflicts. However, what is important in addition to (above all of) these kinds of stances and the results of such stances, is the competence of these international organizations for their performance, which until recently could be considered as interference in one of the most sensitive and important internal affairs of governments- who are the most important members of the international community. In this paper, by studying on the competence of international organizations and case studying of two important international organizations which are the Arab League and Organization of Islamic Cooperation, during recent years’ conflicts in Libya and Syria, we will try to resolve as much ambiguities as possible in this regard. با بروز درگیریهای داخلی میان حکومتها و مخالفانشان و با بالاگرفتن این درگیریها و رسیدن آنها به مرز مخاصمه مسلحانه غیربینالمللی، شاهد واکنش سایر دولتها و نیز سازمانهای بینالمللی به آنچه در این شرایط میگذرد، هستیم. واکنشهایی که گاه موجب قدرتگرفتن و چیرگی یکی از طرفین بر دیگری شده و گاه تنها به شعلهورترشدن آتش مخاصمه کمک کرده است. اما آنچه علاوهبر اینگونه موضعگیریهای سازمانهای بینالمللی و نتایج حاصل از آن اهمیت دارد، احراز صلاحیت سازمانهای بینالمللی برای عملکردشان است که تا چندی پیش میتوانست به عنوان دخالت در یکی از مهمترین و حساسیتبرانگیزترین مسایل داخلی دولتها- که از جمله مهمترین اعضای جامعه بینالمللیاند- تلقی شود. در این مقاله با مطالعه اجمالی اصول احراز صلاحیت سازمانهای بینالمللی و نیز با موردکاوی عملکرد دو سازمان بینالمللی مهم؛ یعنی اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در مورد درگیریهای سالهای اخیر در لیبی و سوریه سعی خواهیم کرد تا حد ممکن ابهامات موجود در این خصوص را برطرف كنيم.http://iojournal.csr.ir/fa/Article/Download/37829مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه سازمانهای بین المللی6701 ـ 2345362021623The Legitimacy of State’s Evaluation in Implementation of United Nations Security Councilارزیابی قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی دولتهاfaملیحهبهفرحسن سواری2021623In UNs history, the Legality of Security Council Resolutions, in many cases, is challenged. Generally these challenges take by states that affected Security Councils decisions. With notice that states are the representative for implementation of SCR's, they intervene their determination and interpretation in the way that implement SC decisions. In some cases domestic and regional courts evaluate the state's action in implementation SCRs. Although these cases couldn’t provide direct review on Resolutions but affected in the way of implementation. Evaluation by states is probable and arises some concerns about decrease effectiveness of SC in maintenance of international peace and security. در تاریخ سازمان ملل، قانونیبودن قطعنامههای شورای امنیت در موارد متعددی به چالش کشانده شده است. این چالشها عمدتاً توسط دولتهایی که تحت تأثیر تصمیمات شورای امنیت بودهاند، صورت گرفته است. با توجه به اینکه دولتها نمایندگان اجرای قطعنامههای شورای امنیت هستند، دیدگاه و ارزیابی خود را در نحوه اجرای تصمیمات شورای امنیت دخالت میدهند. دادگاههای داخلی و حتی منطقهای نیز در مواردی اقدام به بررسی اقدامات صورتگرفته از سوی دولتها در اجرای قطعنامهها كردهاند. این موضوع اگرچه نتوانسته است نظارت قضایی مستقیم بر قطعنامهها را ایجاد كند در نحوه اجرای آنها بسیار مؤثر بوده است. مسئله ارزیابی دولتها میتواند نگرانیهایی را در مورد کاهش کارایی شورای امنیت در موارد حفظ صلح و امنیت بینالمللی ایجاد كند.http://iojournal.csr.ir/fa/Article/Download/37830مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه سازمانهای بین المللی6701 ـ 2345362021623Analyzing the Impact of United Nations Human Rights Council’s Special Procedures on Increasing Respect for Human Rightsتحلیل عملکرد شورای حقوقبشر سازمان ملل متحد در سازوکار رویههای ویژه بر افزایش احترام به حقوق بشرfaمهدی ذاکریانبهروز مختاری2021623
One of the activities of the Human Rights Council has spread by its establishment in 2006, is the use of human rights experts to investigate, analyze and monitor the human rights situation in states. Special procedures, name of mechanisms that former Commission on Human Rights, it has developed and council afford them to the human rights situation in specific countries or territories (Country Mission) or important phenomena of human rights violations worldwide (Mission thematic) monitor. The main argument is that Human Rights Council to take significant steps in the mechanism of "special procedures" in the order of codified human rights, benefit precious experiences in human rights monitoring. With the removal of defects former Commission on Human Rights and also, Updated institutions and its mechanisms, many experts praised the mechanism of special procedures and this tool have been introduced as universal standard and non-infringement and the importance of its efforts; in this present article, we explain the achievements of this mechanism, the Human Rights Council in establishing reporting post will be discussed.یکی از فعالیتهای شورای حقوق بشر که با تأسیس آن از سال 2006 میلادی گسترشیافته است، استفاده از کارشناسان حقوق بشر برای بررسی، واکاوی و نظارت بر وضعیت حقوق بشر دولتهاست. رویههاي ويژه، نام كلي سازوکارهایی است كه كميسيون پيشين حقوق بشر، آن را تدوین و شورا انجام آنها را تقبل كرده تا بر وضعيت حقوق بشر در كشورها يا سرزمينهاي معين (مأموريتهاي كشوري) يا پديدههاي مهم نقض حقوق بشر در جهان (مأموريتهاي موضوعي) نظارت کند و درباره آنها توصيه، راهنمايي و گزارش علني ارائه دهد. بحث اصلی این است که شورای حقوق بشر با برداشتن گامهای مؤثر در سازوکار رویههای ویژه در راستای نظم مدون حقوق بشری، از تجارب گرانسنگی در نظارت بر حقوق بشر بهرهمند است. این نظارتها بیشتر بر دولتهایی اعمال میشود که مایل یا قادر به انجام تکالیف خود در قبال شهروندان نیستند. این گزارشگران با توجه به مهارتهای فنی و تجربی خود در تنظیم و ارائه گزارشها و با اعمال فشار بر دولتها در حوزههای تقنینی، قضایی و اجرایی کشورها، اثرگذاری مطلوبی بر افزایش احترام به حقوق بشر داشتهاند؛ اگرچه پارهای نیز بدون توجه به ارزشها و هنجارهای سنتی جوامع- اعم از قانونی و عرفی- مباحث نظری گسترده و گاه جنجالآفرین به راه انداختهاند. با برطرفشدن عیوب کمیسیون پیشین حقوق بشر و همچنین، روزامدی نهادها و سازوکارهای آن، بسیاری از جوامع مدنی، صاحبنظران و کارشناسان، سازوکار رویههای ویژه را ستوده و این ابزار را معیاری جهانشمول و غیرقابلنقض معرفی کرده و بر اهمیت آن اهتمام داشتهاند؛ با اینهمه، پارهای از دولتها اشعار داشتهاند که این سازوکار، هیچگونه تقدم ذاتی نسبت به ارزشها و هنجارهای دولتها ندارد. در مقاله پیشرو، نویسندگان مقاله ضمن تبیین دستاوردهای این سازوکار، عملکرد شورای حقوق بشر را در زمینه ایجاد مقام گزارشگری بررسی خواهند کرد.http://iojournal.csr.ir/fa/Article/Download/37831مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه سازمانهای بین المللی6701 ـ 2345362021623Primacy in Relation Between the International Court of Justice and UN Security Councilبرتری در روابط میان دیوان بینالمللی دادگستری و شورای امنیت سازمان ملل متحدfaهمایون مافیوحیدبذّار2021623Undoubtedly, United Nations is the most effective international organization that has played the most important role in relations between states and thus has acquired considerable prestige among the main subjects of international law (States). Security Council as the political body and International Court of Justice as the judicial body of the organization, have had an important role in achieving this prestige. However, the relationship between the two organs has been always discussed in various fields because of the silence of the UN Charter. By considering of subjects such the possibility of simultaneously raising an issue in the Court and Security Council, the possibility of handling of political issues in the Court and handling of legal issues in Security Council, the possibility of creation of jurisdiction for the Court by Security Council, and the possibility of judicial supervision of the Court on the Council, this article endeavored to response to the main challenge which are there precedence interrelation those? سازمان ملل متحد، مؤثرترین سازمان بیندولتی است که بیشترین نقش را در روابط میان دولتها ایفا کرده است و بدین سبب، اعتبار قابلتوجهی در میان تابعان اصلی حقوق بینالملل (دولتها) دارد. شورای امنیت بهعنوان رکن سیاسی و دیوان بینالمللی دادگستری بهعنوان رکن قضایی این سازمان، نقش مؤثری در کسب این اعتبار داشتهاند؛ تا جاییکه میتوان ادعا کرد اغلب آوردههای سازمان ملل متحد برای حقوق بینالملل، بهواسطه فعالیتهای این دو رکن است. درعینحال، به علت سکوت منشور، ارتباط میان این دو رکن در زمینههای مختلف همواره مورد بحث بوده است. این مقاله سعی دارد تا با تشريح ارتباط میان این دو رکن از طریق بررسی مسائلی همچون امکان طرح همزمان یک موضوع در دیوان و شورا؛ امکان پرداختن دیوان به مسائل سیاسی و امکان پرداختن شورا به موضوعات حقوقی؛ امکان ایجاد صلاحیت برای دیوان از سوی شورا و امکان نظارت قضایی دیوان بر شورا؛ به این چالش اصلی پاسخ دهد که آیا در رابطه میان این دو رکن، برتری و رجحانی قابل تصور است یا خیر؟http://iojournal.csr.ir/fa/Article/Download/37832مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه سازمانهای بین المللی6701 ـ 2345362021623A New Structure for UN Security Council; The Need of Hegemony of Powerساختار جدید شورای امنیت؛ نیاز هژمونی قدرتfaسیامکسلطانیصالح رضایی پیشرباط2021623Wisdom of League of Nations has failed because of inability to set a leadership for world order and award appropriate monetary to that day’s powers and bring again the disaster of war. These shortcomings with wisdom resolved with implementation of Veto in the UN system, and the World found a new approach. But over time, the emergence of new powers followed by weakness of old ones and reaching most countries to the maturity of the collective life, resolves the global need for a leadership and the international community which still retains its old structure, dropped in another type of silliness which necessarily do not resolved by discussion. It is necessary to avoid another disastrous war, contribute all the international powers to the bureau of the international community in the Security Council and gave all of them clear shared responsibility to run the game of the world. (Such shared responsibilities may be Spiritual indices come every state and over the number of votes and the votes of every state in the decision making processes).خردورزی جامعهملل به دلیل عدم تعیین رهبر برای نظام جهانی و اعطای امتیازی درخور به قدرتهای آن روز، با شکست مواجه شده و فاجعه دوباره جنگ را بههمراه داشت. این نقایص در ساختار سازمانملل با خردورزی وتو، رفع و جهانِ تازه دارای رهبر شد. اما گذشت زمان، ظهور قدرتهای جدید، ضعف قدرتهای گذشته و رسیدن اغلب کشورها به بلوغ زندگی جمعی، باعث رفع نیاز جهان به داشتن رهبر شده و جامعه بینالمللی را که هنوز ساختار قدیمی خویش را حفظ کرده، در آستانه نابخردی دیگری قرار داده است که لزوماً با گفتگو حلشدنی نیست. از اینرو، ضروری است تا برای جلوگیری از فاجعه جنگی دیگر، همه قدرتهای بینالمللی به سهم خود (این سهم از شاخصهای مادی و معنوی متعدد هر دولت نشئت میگیرد و در طول حضور در مرکز تصمیمگیری و تعداد رأی و قدرت رأی هر دولت مؤثر خواهد بود)، در اداره جامعه بینالمللی در شورای امنیت سهیم شده و همه کشورها در بازی اداره جهان سرگرم شوند. http://iojournal.csr.ir/fa/Article/Download/37833مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه سازمانهای بین المللی6701 ـ 2345362021623A New Structure for UN Security Council; The Need of Hegemony of Powerچالشهای دیوان بینالمللی کیفری در رابطه با اصل منع بیکیفری؛ مطالعه موردی داعشfa2021623Wisdom of League of Nations has failed because of inability to set a leadership for world order and award appropriate monetary to that day’s powers and bring again the disaster of war. These shortcomings with wisdom resolved with implementation of Veto in the UN system, and the World found a new approach. But over time, the emergence of new powers followed by weakness of old ones and reaching most countries to the maturity of the collective life, resolves the global need for a leadership and the international community which still retains its old structure, dropped in another type of silliness which necessarily do not resolved by discussion. It is necessary to avoid another disastrous war, contribute all the international powers to the bureau of the international community in the Security Council and gave all of them clear shared responsibility to run the game of the world. (Such shared responsibilities may be Spiritual indices come every state and over the number of votes and the votes of every state in the decision making processes).دیوان بینالمللی کیفري متعاقب تلاش صدساله جامعه جهانی متأثر از شدت وقایع قرن بیستم در نقض حقوق بنیادین بشر در سال 1998طی نشست رم بهمنظور مجازات ناقضان حقوق کیفري بینالملل و تحقق اصل منع بیکیفری تشکیل شد؛ اصل و هدفی که باوجود حق جامعه بینالمللی بر همزیستی مسالمتآمیز، بهموجب عدم موفقیت دیوان بینالمللی کیفری در برابر جنایات داعش با چالشی جدی مواجه شده است. صاحبنظران، موانع محاکمه و مجازات مرتکبان جنایات بینالمللی در چارچوب اساسنامه دیوان بینالمللی کیفری را اغلب در دو دسته موانع نظری و موانع ناشی از نقایص اساسنامه مطرح كردهاند، اما جامعه بینالمللی در قرن بیستم، قرن سازمانهای بینالمللی با پیشرفتهای قابلتوجهی در زمینه تنسیق روابط اجتماعی از طریق تصویب کنوانسیونهای متعدد بهمنظور تحقق عدالت کیفری مواجه بوده که کنوانسیون مبارزه با فساد (مریدا 2003) در این زمره است اما این نظام از بعد تکوین نهادهای ضامن روابط اجتماعی بینالمللی کماکان در مراحل توسعه قرار دارد. نتایج تحقیق مبین آن است که فساد سیاسی به مفهوم رفتار منحرفشده مقامات از ضوابط و وظايف رسمي خود به دليل ملاحظات خاص بهعنوان یکی دیگر از موانع امحای بیکیفری است. هرچند مصونیت سران و اعضای داعش از تعقیب و مجازات به ضعف ساختاری دیوان بینالمللی کیفری منتسب میشود، البته ترمیم شکنندگی این ساختار پیش از ابتلا آن به سرانجام جامعه ملل، ضروری به نظر میرسد.http://iojournal.csr.ir/fa/Article/Download/37834مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه سازمانهای بین المللی6701 ـ 2345362021623Challenges of the International Criminal Court to End Impunity; The Case of Daeshچالشهای دیوان بینالمللی کیفری در رابطه با اصل منع بیکیفری؛ مطالعه موردی داعشfaصادق سلیمیابراهیممولایی جم2021623Following the centuries-old efforts of the international community, strongly influenced by the events of the twentieth century in violation of fundamental human rights, in 1998, during a meeting in Rome to punish violators of international criminal law principle of non-impunity International Criminal Court was formed. The failure of the International Criminal Court for crimes of Daesh, despite the international community's principle and the goal of a peaceful coexistence, has been seriously challenged. Experts have raised that barriers to prosecute and punish perpetrators of international crimes, in accordance with the Statute of the International Criminal Court, are often classified in two groups of theoretical obstacles and obstacles caused by defects in the Articles of Association. But the international community in the twentieth century, century of international organizations, faced with significant improvements in the formulation of social relations through the adoption of numerous conventions in order to achieve criminal justice. The Convention against Corruption (Merida 2003) is in this category. But after developing the system of social relations guarantor of international institutions is still in the development stages. The results showed that another obstacle is eradicating impunity as special is political corruption in terms of deviant behavior by officials and their official duties. However, immunity from prosecution and punishment of leaders and members of Daesh, is attributed to the structural weakness of International Criminal Court. The fragility of the restoration of the structure before finally getting it to the League of Nations appears necessary.دیوان بینالمللی کیفري متعاقب تلاش صدساله جامعه جهانی متأثر از شدت وقایع قرن بیستم در نقض حقوق بنیادین بشر در سال 1998طی نشست رم بهمنظور مجازات ناقضان حقوق کیفري بینالملل و تحقق اصل منع بیکیفری تشکیل شد؛ اصل و هدفی که باوجود حق جامعه بینالمللی بر همزیستی مسالمتآمیز، بهموجب عدم موفقیت دیوان بینالمللی کیفری در برابر جنایات داعش با چالشی جدی مواجه شده است. صاحبنظران، موانع محاکمه و مجازات مرتکبان جنایات بینالمللی در چارچوب اساسنامه دیوان بینالمللی کیفری را اغلب در دو دسته موانع نظری و موانع ناشی از نقایص اساسنامه مطرح كردهاند، اما جامعه بینالمللی در قرن بیستم، قرن سازمانهای بینالمللی با پیشرفتهای قابلتوجهی در زمینه تنسیق روابط اجتماعی از طریق تصویب کنوانسیونهای متعدد بهمنظور تحقق عدالت کیفری مواجه بوده که کنوانسیون مبارزه با فساد (مریدا 2003) در این زمره است اما این نظام از بعد تکوین نهادهای ضامن روابط اجتماعی بینالمللی کماکان در مراحل توسعه قرار دارد. نتایج تحقیق مبین آن است که فساد سیاسی به مفهوم رفتار منحرفشده مقامات از ضوابط و وظايف رسمي خود به دليل ملاحظات خاص بهعنوان یکی دیگر از موانع امحای بیکیفری است. هرچند مصونیت سران و اعضای داعش از تعقیب و مجازات به ضعف ساختاری دیوان بینالمللی کیفری منتسب میشود، البته ترمیم شکنندگی این ساختار پیش از ابتلا آن به سرانجام جامعه ملل، ضروری به نظر میرسد.http://iojournal.csr.ir/fa/Article/Download/37835مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه سازمانهای بین المللی6701 ـ 2345362021623Rules Governing Use of Water Resources During Armed Conflictsقواعد حاکم بر بهرهبرداری از منابع آبی در مخاصمات مسلحانهfaابراهيم رحمانيسيدداود آقاييسيامك مؤذني2021623
Human’s impacts on his perimeter environment are reached to a level that has gotten global essence and importance. The human beings existence and his health are depending on safe and pure environment. Fundamental mission of United Nation's Organization is to save future generations from scourge of war and UNESCO main goal is to assist in order to save peace and security through expansion of cooperation between nations by taking assistance from culture, science and education. During recent century, numerous international and non-international conflicts is targeting the most vital external element of mankind survival by many aggressions and made man engagment to itself. From the beginning of human civilization, water management is the main challenge of mankind and water as the first source of life, has limited human and economical communities. In 21 Century, managing and saving water sources (rivers, installations and subterranean waters) need common ambition in hostility time. Therefore in July 2010, General Assembly added a new right to human rights covenant called “public right of accessibility to clean water” and it announced decade of 2005 to 2015 as water decade with the motto of “Water, Third Millennium Treasure”. The aim of the article is to review the subject that human rights are consist of principles and rules that are observing on the method of supporting and saving water in all of its forms like rivers, water installations and underground sources and how military forces face to this resuscitative material.اثرگذاري انسان بر محيط پيراموني خود به حدي رسيده كه ماهيت و اهميت جهاني يافته و بقاي نسل انسان و سلامت او به وجود محیطزیست سالم و پاك منوط شده است. مأموریت بنيادين سازمان ملل، حفظ نسلهای آينده از مخاصمه و هدف اصلي يونسكو نيز یاریرسانی بهمنظور حفظ صلح و امنيت بهواسطه توسعه همكاري ميان ملل و با مدد از آموزش و پژوهش علم و فرهنگ عنوان شده است. طي سده اخير، مخاصمات فراگير و متعدد بینالمللی و غیربینالمللی، حیاتیترین عنصر خارجي براي دوام حيات نوع بشر در معرض تجاوزات بيشمار را هدف قرار داده و بشريت را مشغول خود كرده است. از نخستین روزهاي شکلگیری تمدن انساني، مديريت آب چالش اصلي بشر بوده و آب بهعنوان نخستين منبع حياتي، جوامع انساني و اقتصاد را دچار محدوديت کرده است. در قرن 21 نحوه مديريت و حفاظت از منابع آب (رودخانهها، تأسیسات و آبهای زيرزميني) به هنگام بروز مخاصمات، همت همگاني را میطلبد تا جايي كه مجمع عمومي در جولاي 2010، حقي نوين به ميثاق حقوق بشر با عنوان «حق همگاني دسترسي به آب سالم» اضافه نمود و دهه 2005 تا 2015 را دهه آب و شعار «آب گنج هزاره سوم» اعلام كرده است. هدف از اين مقاله، بررسي اين موضوع است كه آيا حقوق بشردوستانه حاوي اصول و قواعدي هست كه ناظر بر نحوه حمايت و حفاظت از آب در همه انواع آن از قبيل رودخانهها، تأسیسات آبي، منابع زيرزمين و غير است و چگونگي مواجهه نيروهاي نظامی با این ماده حیاتبخش است؟http://iojournal.csr.ir/fa/Article/Download/37836