مقایسه تطبیقی توسعه زنان درکشورهای توسعه یافته وایران و پیامد های اخلاقی آن در جامعه
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - شاغل در آموزش وپرورش منطقه 1 تهران
کلید واژه: شاخص توسعه انسانی, برنامه توسعه ملل متحد, میزان باسوادی, امید به زندگی, درآمد سرانه.,
چکیده مقاله :
از اوايل دهه هفتاد ميلادی توجه به نقش زن در توسعه ي جوامع و توانمندسازی زنان در ابعاد مختلف توسعه و مسأله رفع عقب ماندگی های اجتماعی، سياسی و فرهنگی به عنوان يک اولويت در سطح جهانی پذيرفته شد. بر اساس يافته های مربوط به شاخص های بهداشتی، آموزشی، مشارکت اجتماعی و حضور تعيين کننده سياسی، زنان ايرانی در شرايطی به مراتب بهتر نسبت به اغلب کشورهای در حال توسعه ي منطقه ای و اسلامی قرار دارند. اما واقعيت آن است که زنان ايرانی هنوز برای رسيدن به جايگاه حقيقی خود راه درازی را پيش رو دارند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تطبیقی وضعیت زنان ایران (توسعه بالا)، با کشورهای توسعه خیلی بالا بر اساس شاخصهای توسعه انسانی یونسکو انجام شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به اسناد معتبر و گزارشهای توسعه انسانی سازمان ملل، به مقایسه شاخص توسعه انسانی ایران با کشورهای توسعه خیلی بالا در یک دوره 10 ساله از سال (2006-2016) پرداخته است. اين بررسي شامل موارد: رتبه هر کشور و ميزان سه شاخص اصلی براي محاسبه شاخص توسعه انساني (اميد به زندگي در بدو تولد، نسبت باسوادي در بزرگسالان، نسبت ناخالص ثبت نام و استاندارد زندگي با GDP سرانه یا درآمد) در هريک از کشورها بود. نمونه گيري به صورت هدفمند انجام شد در واقع تعدادي از کشورها با شاخص توسعه انساني خیلی بالاتر از ايران انتخاب شدند. یافتهها حاصل از این تحقیق نشان داد که بین میزان باسوادی، امید به زندگی و درآمد سرانه زنان ایران و زنان کشورهای توسعه خیلی بالا تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که وضعیت زنان ایرانی در مقایسه با زنان کشورهای دارای توسعه خیلی بالا، ضعیف است که این خود نیازمند برنامه ریزی های دقیق برای ارتقاء شاخص توسعه انسانی در بین زنان ایرانی است.
The report of the United Nation’s human development published annually on the basis of political, social and economic information is a useful source to get familiar with the pros and cons of countries in taking proper policies to more growth and development. Since the early 1970s, considering the role of woman in development of societies and empowering women at various stages of development and the problem of solving social, political and cultural drawbacks were accepted globally as a priority. Several studies indicate that today, women have a dual position in Iran. Based on the findings related to educational and health indices and determining political participation, Iranian women are placed in a better situation than the majority of Islamic and regional developing countries. However, the fact is that Iranian women still have a long way to achieve their actual position. Therefore, the present research aimed at comparing the statue of Iranian women with high- developed countries on the basis of UNESCO human development indices. Regarding method, it is descriptive- analytic and has compared the human development index of Iran with that of high- developed countries in a 10- year period referring to valid documents and human development reports of the United Nations. This included the rank of each country and the rate of each main index to calculate the human development index in each country. Sampling was done purposefully. In fact, a number of countries chose having a much higher human development index than Iran. The findings displayed that there is a significant difference between literacy, life expectancy and annual income of Iranian women and that of developed countries. The results of this study showed that the status of Iranian women is weak compared to women of highly- developed countries which in turn require precise planning improving human development index among Iranian women.