تعیین رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان و مزیت رقابتی (مورد مطالعه :گروه صنعتی انتخاب)
محورهای موضوعی : عمومىزهره فهرست 1 , هادی تیموری 2 , رضا انصاری 3
1 - دانشگاه اصفهان
2 - دانشگاه اصفهان
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: مسئولیت اخلاقی, مسئولیت اقتصادی, مسئولیت بشر دوستانه, مسئولیت قانونی, مزیت رقابتی,
چکیده مقاله :
بدون شک مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان در دنیای رقابتی و پویای امروز و در حوزههای مختلف کسب و کار از جایگاه انکارناپذیری برخوردار است و با توجه به تغییرات گسترده در بازارهای جهانی حفظ مزیت رقابتی برای شرکتهای تولیدی بسیار دشوار شده است . زمانی تصور بر این بود که سازمانها و تولیدکنندگان صرفا در مقابل سهامداران و کارکنان مسئولندو یا اینکه میبایست بهترین محصول مصرفی را با قیمت پایینتر و کیفیت بالاتر به دست مشتری برسانند.غافل از اینکه محصول چه آثار و عواقب ثانویه ایی داشته باشد، امروزه مشتریان یک سازمان عامل حیات بخش سازمانها جهت ادامه فعالیت و برتری در رقابت با دیگران به حساب میآید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان و مزیت رقابتی با در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی از دیدگاه کارول و مزیت رقابتی از دیدگاه هیل و جونز طراحی شده است. پژوهش حاضـر،از نظـر هـدف، کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. دادههای مورد نیـاز با پرسشنامه از مشتریان گروه صنعتی انتخاب اصفهان جمعآوری و به منظـور تجزیـه و تحلیـل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد بین ابعاد مسئولیت اجتماعی و مزیت رقابتی رابطه وجود دارد و سازمان مذکور با اجرای ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی در جهت ارتقاء سرمایههای فکری خویش گام برداشته و باعث تمایز سازمان خود میگردد.
Definitely Corporate Social Responsibility in today's competitive world in various fields of business is crucial position due to changes in global markets and sustain competitive advantage for manufacturing companies is very difficult.It was once thought that organizations are responsible solely to the staff or to be the best consumer products, lower prices and higher quality to their customers.Secondary consequences for not knowing what the product is, today, giving customers an organization of life-giving organizations to continue to operate in competition with others counts. . The present study is applied in terms of purpose applicability and based on the data collection methodnd descriptive and survey type. Required data with questionnaire the customers of Isfahan Selection Industrial Group are gathered and In order to analyze the data, structural equations were used. The results of the research show there is a relationship between dimensions of social responsibility and competitive advantage the organization has taken various social responsibility measures to raise its intellectual capital And it makes the organization different.