اثر سرمایه فکری روی مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری و فرهنگ یادگیری اعضای هیأتعلمی دانشگاه لرستان
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيت
وحید دالوند
1
,
رضا سپهوند
2
,
امیرهوشنگ نظرپوری
3
1 - دانشگاه لرستان
2 - دانشگاه لرستان
3 - دانشگاه لرستان
کلید واژه: سرمایه فکری, مزیت رقابتی, عملکرد سازمانی, نوآوری, فرهنگ یادگیری.,
چکیده مقاله :
سرمایه فکری را میتوان اساسیترین دارایی یک سازمان دانست که شرکت را در مسیر رشد و پیشرفت قرار میدهد. سرمایه فکري یکی از داراییهای نامشهود و ارزشی سازمانها براي رسیدن به نوآوري و پاسخگویی به تحولات امروزي میباشد. بهرهبرداری از انواع مختلف دانش در سازمان یا سرمایه فکري میتواند منجر به افزایش مزیت رقابتی سازمانها شود. دانش سازمانی فردي نقش مؤثری در تولید و توسعه خلاقیت و نوآوري در سطوح مختلف سازمان دارد هدف این پژوهش حاضر بررسی و مطالعه اثر سرمایه فکری بر مزیت رقابتی و همچنین نقش عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری و فرهنگ یادگیری در بین اعضای هیأتعلمی دانشگاه لرستان است. این پژوهش از حیث روش دارای ماهیت توصیفی قرار میگیرد و همچنین یک پژوهش میدانی بهحساب میآید که از لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش 286 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاه لرستان میباشند. روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم نمونه و حجم نمونه براساس جدول مورگان و تعداد ۱۶۲ نفر میباشند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد است. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرمافزارهای Lisrel و SPSS تحلیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سرمایه فکری بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی از طریق نوآوری و فرهنگ یادگیری اثر مستقیم دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of intellectual capital on competitive advantage and organizational performance with the mediating role of innovation and learning culture among faculty members of Lorestan University. This research is descriptive in nature, with the exception of causal research, as well as a field research that is applied in the field of purpose. The statistical population of the study is 286 faculty members of Lorestan University. The random sampling method is proportional to the sample size and sample size according to the Morgan table and the number of 162 people. The data collection tool in this study is a standard questionnaire. The data from the questionnaires were analyzed using Lisrel software and SPSS software. The innovation of this research is to measure the variables in the academic field. Research results indicate that ??intellectual capital on competitive advantage; intellectual capital on organizational performance; intellectual capital on innovation; intellectual capital on culture; innovation on competitive advantage; innovation on organizational performance; learning culture on competitive advantage; learning culture on organizational performance Intellectual Capital through Innovation on Competitive Advantage; Intellectual Capital through Innovation on Organizational Performance; Intellectual Capital through Learning Culture on Competitive Advantage; Intellectual Capital through the Learning Culture has a direct impact on organizational performance.