جایگاه دین در اندیشهی علی اکبر دهخدا
محورهای موضوعی : فلسفه و حکمت اسلامی
فهیمه عبدالی بارند
1
,
معصومه قره داغی
2
,
مقصود علی صادقی گندمانی
3
,
داوود اصفهانیان
4
1 - شبستر
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر
3 - شبستر
4 - شبستر
کلید واژه: علی اکبر دهخدا, دین, اندیشه, دوره مشروطه, روشنفکر,
چکیده مقاله :
علی اکبر دهخدا،پژوهشگر، روزنامه نگار و نویسنده برجسته دوره مشروطه ابتدای قرن شمسی در ایران است. دهخدا که او را بیشتر با عنوان فرهنگ عظیمی که بنیانگزارش بود می شناسیم، از مبارزان سرسخت حقوق مردم و دفاع از مشروطیت بود و تا پایان عمر همواره بر باورهای خود پایدار بود. کتاب «چرند و پرند» دهخدا که مجموعه ای از یادداشت های طنز آمیز و شجاعانه او در روزنامه علیه فساد دولت و دربار بود، هنوز یکی از زیباترین اثار طنز زبان فارسی به شمار می رود هدف از تحقیق حاضر تبیین می کوشد جایگاه دین و مذهب را در اندیشه دهخدا تبیین کند. سوال اصلی تحقیق این است که دیدگاه علی اکبر دهخدا نسبت به مذهب چگونه بوده است؟ فرض بر آن است که دهخدا فردی مذهبی بود که دشمنی و کینه ای سر سختانه با جهل و خرافات و خرافه پرستی و تعصبات کور داشت بنابراین تلاش خواهد شد به شیوه توصیفی- تحلیلی به مذهب و دین در اندیشه ی دهخدا پرداخته شود.
Ali Akbar Dehkhoda is a prominent researcher, journalist and writer of the constitutional period at the beginning of the solar century in Iran. Dehkhoda, better known as the great culture he founded, was a staunch fighter for the rights of the people and the defense of constitutionalism, and remained steadfast in his beliefs for the rest of his life. Dehkhoda's book "Nonsense", which was a collection of his humorous and courageous notes in the newspaper against government and court corruption, is still considered one of the most beautiful works of Persian humor. The purpose of this study is to explain the place of religion in the thought of Dehkhoda. The main question of the research is what was Ali Akbar Dehkhoda's view of religion? It is assumed that Dehkhoda was a religious person who had a stubborn enmity and hatred with ignorance, superstition, superstition and blind prejudices, so an attempt will be made to deal with religion in Dehkhoda's thought in a descriptive-analytical manner.