کودک و دنیای فلسفی او
محورهای موضوعی : «تعلیم و تربیت» و «فلسفه و کودک»
مسلم شجاعی
1
,
سید سجاد ساداتی زاده
2
1 - دانشگاه آزاد اسلامي
2 - اهواز
کلید واژه: فلسفه کودک آموزش,
چکیده مقاله :
مهمترین رکن آموزش، ایجاد راهکاری برای تفکر و پویایی طالبان آن است. از اینرو نیاز به علمی که تفکر و اندیشیدن بر پایۀ استدلال را بیاموزد، احساس میشود و این یعنی باز شدن راه فلسفه به آموزش در تمامی سطوح، بویژه دوران کودکی. از آنجایی که اهمیت علوم به کاربردی بودن آنهاست، ما در این پژوهش درصدد تبیین یک چارچوب نظری برای درک کاربردی بودن و ارتباط فلسفه با نظام آموزش و کودکان هستیم تا کارکرد و نقش فلسفه برای سامان دادن به نظام پرسشگر کودکان را دریابیم و نهایتاً به هدف مدنظر منتهی شود. در صورتی که فضا، آموزش و برخورد مناسب با کودک رعایت شود، بدلیل بروز تفکر فلسفی و بالقوه فیلسوف بودن کودک، میتوان از او یک فرد مستعد، کارآمد و خلاق در حوزههای مختلف ساخت.
The most important task of teaching is to work out a program for triggering thinking among students and bringing about dynamism among them. To this end, it is necessary to develop a science that can teach children the way of thinking on the basis of reasoning for which philosophy should be involved in all levels of teaching particularly in childhood. Since the importance of sciences depends on their applicability, in this research we try to develop a theoretical framework for understanding the functional task of philosophy in its relation to the system of teaching and children. In this way, we can understand the role of philosophy in answering the questions raised by children. If the teaching atmosphere is prepared for children, then drawing on their philosophical capability, they will presumably turn out to be creative, talented and efficient in various field of society.