تأثیر تمایز و عملکرد برند بر رقابت¬پذیری برند با تبیین نقش فرصت-طلبی فناورانه در صادرکنندگان نمونه محصولات صنایع غذایی
محورهای موضوعی :داود فیض 1 , علیرضا موتمنی 2 , اسداله کردنائیج 3 , عظیم زارعی 4 , مهدی دهقانی سلطانی 5
1 - دانشگاه سمنان
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه تربیت مدرس
4 - دانشگاه سمنان
5 - استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
کلید واژه: تمایز برند, عملکرد برند, رقابت¬, پذیری برند, فرصت¬, طلبی فناورانه, برنامه راهبردی صنعت غذایی,
چکیده مقاله :
در حال حاضر رقابت پذیری برند از آن دسته مباحثی است که طی سال های اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران و محققان اقتصادی قرار گرفته و از آن به عنوان وسیله ای برای دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب و توسعه پایدار یاد می شود. در دنیای امروز، گسترش بازار صنایع غذایی از یک سو و افزایش رقابت پذیری بین شرکت ها و توقع مشتریان از سوی دیگر، شرکت های غذایی را ترغیب کرده تا به ایجاد یک برند قوی در بازارهای رقابتی امروز مبادرت ورزند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی تأثیر تمایز و عملکرد برند بر رقابت پذیری برند از طریق نقش میانجی فرصت طلبی فناورانه در میان شرکت های صادرکننده برتر محصولات صنایع غذایی انجام پذیرفته است. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که برای روایی آن از روایی صوری و همچنین برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی فرضیه ها و تأیید مدل مفهومی تحقیق استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد، تمایز و عملکرد برند تأثیر مثبت معناداری بر رقابت پذیری برند دارد، این در حالی است که فرصت طلبی فناورانه در رابطه فوق نقش میانجی دارد.
Today, brand competitiveness is among those issues which has received much attention among researchers and scholars in economy and has been touched upon as a means to achieve desired economic growth and sustained development. In today’s world, the development of food industry market from one hand and increase in competitiveness among firms and customers’ expectations, on the other hand, have persuaded food companies to generate a strong brand in today’s competitive markets. The present research is aimed at studying and examining the effect of brand distinctiveness and performance on brand competitiveness through the mediating role of technological opportunism among super exporter firms of food industry products. Data gathering instrument was a standard questionnaire whose face validity for validity purpose and Cronbach alpha coefficient for its reliability were examined. This study is practical in aim and descriptive-survey in data gathering procedure. To test the research hypotheses and to confirm the conceptual model, structural equation modeling was used. The results show that brand distinctiveness and performance have a significant positive effect on brand competitiveness while technological opportunism has a mediating role in the above relationship.