ارائه الگوی سطح بندی و استقرار متغیرهای مدل نوآوری تولید محصولات گروه صنایع غذایی جم و رز طلایی
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: نوآوری محصولات غذایی دلفی فازی مدل¬, سازی ساختاری تفسیری (ISM),
چکیده مقاله :
امروزه همه چیز در حال تغییر و تحول است و رقبا بدنبال افزایش سهم بازار خود از طریق کسب مزیت رقابتی هستند، توجه به نوآوری که یکی از راه کارهای افزایش مزیت رقابتی در محیط های پویای تجارت است، امری ضروری است. از سویی دیگر، عوامل متعددی بر فرایند نوآوری تأثیرگذارند که باید مطالعه و شناسایی شوند. در واقع هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تبیین الگوی نوآوری در تولید محصولات غذایی می باشد. روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان و مدیران گروه صنایع تولیدی و بسته بندی مواد غذایی جمع و رزطلایی می-باشند. در پژوهش حاضر پس از مطالعه ادبیات تحقیق، عوامل مؤثر بر فرآیند نوآوری شناسایی و در سه بُعد (عوامل رفتاری، عوامل ساختاری و عوامل محیطی) سازماندهی شدند. دادههای پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامه و تکنیک های دلفی فازی و مدل-سازی ساختاری تفسیری (ISM) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پس از شناسایی متغیرهای اصلی، نتایج سطحبندی متغیرهای تحقیق با استفاده از آزمون مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) نشان داده است که در بالاترين سطح، مؤلفه های عملکرد نوآوری، تجارت و بهرهوری، تحقیق و توسعه، و سرمایه گذاری در دانش قرارگرفته اند که اثرپذیرترین متغیرها هستند و و در پايين-ترين سطح، مؤلفه جریانهای اقتصادی جهانی و سیاستهای نوآوری قرار دارند که اثرگذارترین متغیرها هستند.
Nowadays, everything is changing and transforming, and the competitors are seeking for increasing in their own market share through reaching to the competitive advantage. The considering of the innovation, as one of the alternatives for increasing in competitive advantage within commercial dynamic environments and contexts, is an essential matter. On the other hand, there are various factors which are influential on the innovation. These factors, therefore, must be studied. Indeed, the purpose of the present research is designing and explanation of the innovation model in the production of food products. The methodology of the present study, in term of purpose, is an applied one, and in term of nature and method, is a descriptive-analytical study. Statistical population of the study includes the experts and managers of the JAMM and ROZE TALAEE Production and Packaging Industries Group. In the present research, after reviewing the literature, influential factors on the innovation process recognized and organized in three dimensions (behavioral factors, structural factors, and environmental factors). Research dada have been gathered and analyzed by using the questionnaire and Fuzzy Delphi Techniques and Interpretive Structural Modeling (ISM). The results of ranking of the research variables using Interpretive Structural Modeling (ISM) test, after identification of the main variables, showed that the innovation performance, commerce, productivity, research and development (R&D), and venturing on the knowledge components as the most impressionable variables ranked in the upmost level, and the world economic streams and innovation policies components as the most influential variables ranked in the lowest level.