تحلیل عوامل پیادهسازی گردشگری الکترونیک (مورد مطالعه: استان همدان)
محورهای موضوعی :عباس صادقی پوریانی 1 , ابوالفضل تاج زاده نمین 2 , علیرضا اسلامبولچی 3 , منصور اسماعیل پور 4 , علی اصغری صارم 5
1 - دانشگاه آزاد اسلامی و احد همدان
2 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
4 - دانشگاه آزاد اسلامی و احد همدان
5 - استادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
کلید واژه: مدل¬, سازی ساختاری تفسیری#استان همدان#گردشگری الکترونیک# پیاده¬, سازی گردشگری الکترونیک# ,
چکیده مقاله :
در دنیای جدید گردشگری، فناوری اطلاعات برای مدیریت مقصدهای گردشگری، تدوین مدلهای کسبوکار و تعامل با گردشگران به کارگرفته می شود و در یک مقصد گردشگری، همراستایی اقدامات عملی فناوری محور شایسته توجه است. هدف این مطالعه تحلیل عوامل اثرگذار بر پیاده سازی گردشگری الکترونیک است که این عوامل با مطالعه اسناد به روش تحلیل مضمون به دست آمده و برای تعیین روابط بین آنها و کاهش پیچیدگی از مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. سهم این پژوهش در افزایش دانش، تدوین مدلی برای پیادهسازی گردشگری الکترونیک است که با داشتن نمره ارزیابی عوامل در محدوده مورد مطالعه، اقدامات عملیاتی را پیشنهاد داده است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان گردشگری استان همدان هستند و روش انتخاب نمونه آماری، هدفمند قضاوتی است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که از یازده عامل مؤثر در پیادهسازی گردشگری الکترونیک، عوامل اجتماعی (آگاهی و فرهنگ جامعه، احساس اعتماد و عدالت و قوانین، سیاستها و خطمشیهای دولتی) عوامل اصلی پیشران هستند. عوامل فنی (زیرساختهای فناوری اطلاعات در جاذبههای گردشگری و سازمانهای مدیریت مقصد) بیشترین وابستگی به سایر عاملها را دارند. نتیجه این مطالعه پیشنهاد اقداماتی برای پیاده سازی فناوری اطلاعات در قالب پروژه های تملک دارایی سرمایه-ای، پروژه های سرمایهگذاری خصوصی و فعالیت های اجرایی برای صنعت گردشگری استان همدان است.
In the new world of tourism, information technology is used to manage tourism destinations, develop business models, and interact with tourists. Thus, in a tourism destination, the alignment of IT-based practical actions needs to be taken into account. This study set out to analyze the influential factors involved in implementing e-tourism and develop a useful model in this regard, trying to propose operational actions based on the evaluation scores of the factors in the area under study. These factors were obtained from the related literature using thematic analysis. Moreover, interpretive structural modeling was used to determine the relationships between the factors and complexity reduction. The study’s statistical population comprised Hamadan’s tourism experts who were selected via purposive sampling. The study’s findings showed that out of the eleven factors involved in implementing e-tourism, social factors (governmental laws and policies, public awareness and culture, and sense of trust and justice) were the main driving forces. The dependence of technical factors (IT infrastructures in tourist attractions and destination management organizations) on other factors was found to be greater than the other ones. Moreover, based on the study’s results, specific measures were proposed for implementing information technology in Hamadan’s tourism industry through capital asset acquisition projects, private investment projects, and executive activities.