بخش¬بندی و تعیین نیمرخ روانشناختی- جمعیت شناختی و رفتاری زائرین کربلا در آیین سالانه¬ اربعین (مورد مطالعه: زائرین عبوری از مرزهای هوایی و زمینی استان خوزستان)
محورهای موضوعی :
بعقوب دغاغله
1
,
مریم درویشی
2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه
کلید واژه: گردشگری مذهبی, بخش بندی, نقشه¬های خود سازمانده, زائرین کربلا,
چکیده مقاله :
گردشگری مذهبی یکی از پنج شاخه ی اصلی گردشگری از نظر سازمان تجارت جهانی می باشد. محبوبیت سفرهای زیارتی در دهه های اخیر افزایش یافته و گردشگری مذهبی بخش مهمی از پویایی اقتصاد گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است. هدف از انجام این پژوهش بخش بندی و تعیین نیمرخ روانشناختی– جمعیت شناختی و رفتاری زائرین کربلا در آیین سالانه ی اربعین است. این پژوهش بر اساس هدف، كاربردي و براساس چگونگي جمع آوري داده ها توصـيفی- پيمايشي است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل زائرین کربلا در آیین سالانه ی اربعین است که از مرزهای استان خوزستان تردد کرده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از الگوریتم شبکه های عصبی با استفاده از نقشه های خود سازمانده استفاده شده است. یافته های پژوهش سه دستة متفاوت از زائرین با انگيزه هاي مختلف سفر را نشان داد. اين سه دسته از گردشگران به نام های بیشتر گردشگر تا زائر (گردشگران زائر)، بیشتر زائر تا گردشگر (زائرین گردشگر) و زائرین نام گذاري شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که گردشگران هر بخش دارای ویژگی های روانشناختی، جمعیت شناختی و رفتاری خاص خود می باشند. بر اين اساس، راهبردهاي بازاريابي براي توسعة فعاليت هاي گردشگري متناسب با هر بخش باید متفاوت باشد.
Religious tourism is one of the five main branches of tourism according to the World Trade Organization. The popularity of pilgrimage has increased in recent decades, and religious tourism has been an important part of the dynamics of the world tourism economy. Therefore, this applied descriptive-survey study sought to segment and determine the psychological-demographic and behavioral profile of Karbala pilgrims attending the annual Arbaeen rituals. The statistical population of the study comprised of the pilgrims of Karbala who have traveled through the borders of Khuzestan province to attend the Arbaeen rituals. The neural network algorithm was used to analyze the data via self-organizing maps. The study's findings indicated that there were three different groups of pilgrims with different travel motives, who were categorized as a) being more tourist than a pilgrim (tourist pilgrim), b) being more pilgrim than a tourist (pilgrim tourist), and c) pilgrims. These three groups of tourists were named after leisureists, enthusiasts of various activities, and religious people, suggesting that each type of pilgrim had its own psychological, demographic, and behavioral characteristics. Therefore, marketing strategies for developing tourism activities should be set based on the characteristics of each type of tourist.