ابعاد و پیشایندهای موفقیت تجاریسازی بازیهای ویدئویی تفننی با دید بازایابی کلان
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهشزهرا کاظمی سراسکانرود 1 , امیررضا کنجکاو منفرد 2
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
کلید واژه: بازایابی کلان, تجاریسازی, بازیهای ویدئویی تفننی, بازارهای بین المللی, مطالعه موردی چندگانه,
چکیده مقاله :
صنعت بازی های ویدیویی به یک نیروی مهم در دنیای تجارت و سرگرمی تبدیل شده است. در این پژوهش سعی شد تا به شناسایی ابعاد و پیشایندهای موفقیت تجاریسازی بازیهای ویدئویی تفننی داخلی و خارجی در بازارهای بین-المللی با دید بازایابی کلان پرداخته شود. روش اين پژوهش مطالعه موردي چندگانه است. موردهاي بررسي شده در اين پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شده انـد كـه 4 نمونه موفق بازیهای داخلی و خارجی هسـتند. در ايـن پـژوهش، از منـابع داده هاي مختلفي همچون مستندها و مصاحبه با 10 نفر از خبرگان و فعالان این حوزه استفاده شد و داده ها از طريق روش تحليل محتوای کیفی و کدگذاری باز و محوری با استفاده از نرم افزار Maxqda تحليل شده اند. بر اساس یافته ای پژوهش، ابعاد تجاری سازی بازیهای ویدئویی تفننی تفننی شامل انتخاب موضوع، مستندسازی، تهیه بودجه، انتخاب زمان تولید مناسب، تشکیل تیم توسعه دهنده بازی، توسعه، آزمایش، توسعه چند نمونه اولیه، بازاریابی پیش از توسعه، بازاریابی حین از توسعه، بازاریابی پس از توسعه و انتشار نرم می باشد و عوامل مرتبط با بازاریابی (نیازهای مشتریان، شناسایی نیازهای بازار، استریم کردن، استفاده از متخصصین بازاریابی، شبکه های اجتماعی، یوتیوبر شدن، کمپین های تبلیغاتی، نمایشگاهها، انتخاب بازار هدف، دسترسی به مخاطب های خاص، نام تجاری و تصویر شرکت در جامعه و توجه به ترند روز)، عوامل مرتبط با فناوری، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل سیاستی- قانونی و عوامل اقتصادی به عنوان اصلیترین پیشایندهای موفقیت تجاری سازی بازی های ویدیویی تفننی در ابعاد بینالمللی شناسایی شده اند.
The video game industry has become a major force in the world of business and entertainment. In this research, an attempt was made to identify the dimensions and antecedents of the success of commercialization of domestic and foreign funniest video games in international markets with the view of macro recovery. The method of this research is a multiple case study. The investigated items in this research were purposefully selected, which are 4 successful examples of domestic and foreign games. In this research, various data sources such as documentaries and interviews with 10 experts and activists in this field were used and the data were analyzed through qualitative content analysis and open and axial coding using Maxqda software. Based on the findings of the research, the dimensions of the commercialization of funniest video games include choosing the topic, documenting, preparing the budget, choosing the appropriate production time, forming the game development team, development, testing, development of several prototypes, pre-development marketing, marketing During development, marketing after development and publication is soft and the factors related to marketing (customer needs, identifying market needs, streaming, using marketing experts, social networks, YouTuber, advertising campaigns, exhibitions, market selection) the goal, access to specific audiences, the brand name and image of the company in the society and paying attention to the current trends), factors related to technology, socio-cultural factors, political-legal factors and economic factors as the main precursors to the success of the commercialization of games funniest 's video has been recognized internationally.