هوشیاری کارآفرینانه و عملکرد بین المللی با میانجیگري یادگیری کارآفرینانه و تعدیلگری پویایی بازار داخلی
محورهای موضوعی : ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی
محمد محمودی میمند
1
,
مهناز ربانی زاده
2
1 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین المللی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: هوشیاری کارآفرینانه, عملکرد بین المللی , یادگیری کارآفرینانه , پویایی بازار داخلی ,
چکیده مقاله :
افزایش رقابت در بازارهای داخلی، شرکت ها را به سمت گسترش فعالیت های خود به بازارهای بین المللی سوق می دهد. هوشیاری کارآفرینانه به توانایی شناسایی فرصت های کارآفرینی اشاره دارد که کارآفرینان را به سمت یافتن فرصت های جدید در بازار بین المللی سوق می دهد. مطالعه حاضر با در نظر گرفتن متغیر میانجی یادگیری کارآفرینانه و متغیر تعدیلکننده پویایی بازار داخلی در شرکت پشتیبانی امور دام، به بررسی تأثیر هوشیاری کارآفرینانه بر عملکرد بینالمللی میپردازد.روش انجام این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی میباشد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است که با استفاده از فرمول کوکران، حداقل حجم نمونه 204 نفر در نظر گرفته شد . نهایتاً با استفاده از روش تحلیل مسیر، به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شده است. به منظور تجریه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزارهای نرم افزارهای SPSS و Lisrel استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، مولفه های هوشیاری کارآفرینانه به عنوان متغیرهای مستقل با در نظر گرفتن متغیر میانجی یادگیری کارآفرینانه بر عملکرد بین المللی شرکت پشتیبانی امور دام کشور تاثیر دارند. تأثیر مستقیم این متغیرها بر عملکرد بین المللی مثبت و معنادار می باشد. اثر تعدیلگری متغیر پویایی بازار داخلی در رابطه بین یادگیری کارآفرینانه و عملکرد بین المللی شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز تأیید گردید.
The increasing competition in domestic markets drives companies toward expanding their activities into international markets. Entrepreneurial alertness refers to the ability to identify entrepreneurial opportunities, which leads entrepreneurs to seek new opportunities in the international market. This study examines the impact of entrepreneurial alertness on international performance, considering entrepreneurial learning as a mediating variable and domestic market dynamics as a moderating variable within the State Livestock Affairs Logistics company. This research is applied in terms of its objective and descriptive-survey in terms of methodology. A questionnaire was used to collect data from 204 managers of the company, selected using Cochran's formula. Finally, path analysis was employed to test the research hypotheses. For data analysis, SPSS and Lisrel software were utilized. According to the results, the components of entrepreneurial alertness, as independent variables, significantly influence the international performance of the Company when considering entrepreneurial learning as a mediating variable. The direct impact of these variables on international performance is positive and significant Moreover, the study confirmed the moderating effect of domestic market dynamism on the relationship between entrepreneurial learning and the international performance of the company.