مدل رابطهای سیاستگذاریها، اولویتها، حمایتها و ارزشیابی طرحهای پژوهشی با طرحهای پژوهشی تجاری شده ادراک شده ( مورد مطالعه؛ دیدگاه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند)
محورهای موضوعی : عمومىمنیره ترابی نهاد 1 , فرهاد شفیع پور مطلق 2
1 - گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، مرند، ایران
2 - گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات، محلات، ایران
کلید واژه: تجاری¬سازی طرح¬های پژوهشی, تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت, اولویت¬دهی به طرح¬های پژوهشی-تجاری, ارزشیابی طرح¬های پژوهشی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، مدل رابطهای سیاستگذاریها، اولویتها، حمایتها، و ارزشیابی طرحهای پژوهشی با طرحهای پژوهشی تجاری شده ادراک شده بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند در سال 1393- 1392 به تعداد 155 نفر تشکیل دادهاند. در پژوهش حاضر، به دلیل محدویت جامعه آماری پژوهش، از روش سرشماری برای نمونهگیری استفاده شده و کلیه پاسخگویان به تعداد 155 نفر برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر سه پرسشنامه محقق ساخته بوده است که عبارتند از: 1.پرسشنامه محقق ساخته عوامل مؤثر بر گسترش تجاریسازی طرحهای پژوهشی (94/0=α)2. پرسشنامه محقق ساخته راهبردهای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت(86/0=α) 3. پرسشنامه محقق ساخته طرحهای پژوهشی تجاریسازی شده(92/0=α). برای تأمین روایی پرسشنامههای یاد شده از نظرات اساتید و کارشناسان استفاده بعمل آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای رگرسیون چند گانه گامبهگام، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش بطور کلی نشان داد، بین سیاستگذاریهای پژوهشی دانشگاه، اولویتدهی به طرحهای پژوهشی-تجاری، حمایت از طرحهای پژوهشی تجاری، و ارزشیابی طرحهای پژوهشی، با تجاریسازی طرحهای پژوهشی در سطح 05/0P< رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، رابطه بین عوامل چهارگانه اثرگذار مورد مطالعه را با توسعه طرحهای پژوهشی تجاری شده، میانجیگری میکند. نیز نتایج پژوهش نشان داد، مدل تجربی پژوهش از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده است.
The purpose of present research was to study relationship model of policies, priorities, supportives, and evaluation researches projects with perceived commercialization researches projects. The method of research was correlation all of the statistical community selected as sampling(155). The Instrument of research include of tree types:1. made questionnaire of efficiency factors influencing developing the researches projects(=α 0.94),2. made questionnaire of strategies for developing relationship between university and industry(=α 0.86),3. made questionnaire of the commercilization researches projects(=α 0.92). The validity of all of the questionnaires provided by specialists. The data analyzed by multiple regression test, pearson correlation test and structural model. The total results showed that there were relationship between policies, priorities, supportives, and evaluation researches projects with perceived commercialization researches projects(p < 0.05 ).Also the results showed that the relationship between university and industry mediated the forth factors influencing the perceived commercialization researches. The experienced model of research included good fitness