تاثیر نوآوری استراتژیک بر تمایل به خرید مشتری: نقش تعدیلگری قابلیتهای نوآوری
محورهای موضوعی : عمومیاسفندیار محمدی 1 , وحید شرفی 2 , سعید ویسی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه ایلام ،ایران
2 - مدیریت بازرگانی دانشگاه سمنان ،ایران
3 - مدیریت بازرگانیمؤسسه آموزش عالی باختر ایلام، ایران
کلید واژه: نوآوری استراتژیک, قابلیت¬های نوآوری, تمایل به خرید مشتری, بانک مسکن شهرستان ایلام,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تاثیر نوآوری استراتژیک بر تمایل به خرید مشتری با توجه به نقش تعدیلگر قابلیتهای نوآوری است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان و مشتریان بانک مسکن شهرستان ایلام بود که تعداد آنها به ترتیب در سال 1396، برابر با 90 نفر و نامحدود بود. همچنین حجم نمونه به دست آمده برابر با 73 و 384 نفر بود که برای به دست آوردن آن از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای و جدول مورگان استفاده شد. برای بررسی روایی، از روایی محتوایی استفاده شد که به تأیید 8 نفر از اساتید حوزه مدیریت رسید، و برای بررسی پایایی تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفا برای تمامی متغیرها و ابعاد بالاتر از 0.9 بدست آمد که نشان از پایایی بالای پرسشنامهها دارد. دادهها بر اساس روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار pls و spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به منظور آزمون فرضیهها از تجزیه و تحلیل حداقل مربعات جزئی استفاده شد، که تحلیل عاملی تاییدی بر روی گویههای پرسشنامه صورت گرفت و تمامی سوالات دارای بار عاملی بالای 0.5 و مقادیر معناداری بالای 1.96 بودند. در پایان با توجه به نتایج آزمونهای آماری، تمام فرضیات تأیید شدند به این معنی که نوآوری استراتژیک و شاخصهای آن بر تمایل به خرید مشتری با توجه به نقش تعدیلگر قابلیتهای نوآوری تاثیر معنادار داشتند.
The purpose of this study was to study the impact of strategic innovation on the Customer’s Willingness to Buying Through the moderator role of innovation capabilities. The research method is descriptive correlational. The statistical population of the research was all employees and customers of the Maskan bank of Ilam city, whose number in year 2017 was 90 and unlimited. Also The sample size was 73 and 384, which was used to obtain of them a stratified random sampling and Morgan table. To assess validity, content validity was used which was approved by 8 professors in the field of management. Cronbach's alpha coefficient was used to investigate the reliability of the research, The alpha coefficient for all variables and dimensions was higher than 0.9 which indicates a high reliability of the questionnaires. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics using pls and spss software. In order to test the hypotheses, partial Least squares analysis was used, That Confirmatory factor analysis was performed on questionnaires and all questions had a factor load above 0.5 and significant values higher than 1.96. In the end, according to the statistical results, all the assumptions were confirmed, meaning that strategic innovation and its indicators on the on Customer’s Willingness to Buying, Through the moderator role of innovation capabilities had a significant effect.