توسعه گردشگری اجتماع محور با تأکید بر جنبههای قومی محلی (مطالعه موردی: شهر کرمانشاه)
محورهای موضوعی :
اعظم صفرآباد
1
,
منصور طبیعی
2
1 - شیراز
2 - شیراز
کلید واژه: گردشگری اجتماع محور, گردشگری قومی, گردشگری فرهنگی, شهر کرمانشاه,
چکیده مقاله :
فرایند جهانی شدن گویای تلاش برای یکسان سازی فرهنگی از طریق ایجاد بازارهای گسترده برای تولید کالاهای مشابه در شکل انبوه است. در عمل فشار برای از میان بردن خرده فرهنگها طی سالهای گذشته به مقاومت قومی منجر شده است که گویای تمایل شدید به ایجاد تعلقهای هویتی برای جلوگیری از حذف فرهنگهای قومی است. کشور ایران از بارزترین نمونههای تنوع فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی در جهان است که برخلاف اکثر کشورهای چند قومیتی، تنوع و تکثر قومی محلی یا موزاییک بودن پهنه فرهنگی آن، درونزا و بومی است. شهر کرمانشاه با توانهای توسعهای بسیار، با تعلق قومی جماعتی قوی، میتواند پیش زمینه ایجاد بازارهای گردشگری قومی باشد. قومیت کُرد از استمرار و پیوستگی فرامرزی برخوردار است که میتواند توان منطقهای در حوزه کالایی شدن (گردشگری، رسانه و ...) باشد. این مسأله که چگونه از توانهای قومی جهت نیل به اهداف توسعه اجتماعی در سطح محلی، منطقهای و ملی میتوان بهره برد، حایز اهمیت است. روش تحقيق از نوع کاربردی ـ توسعهای و شیوه گردآوري اطلاعات میدانی و کتابخانهای است. جامعه آماری 40 نفر از مدیران شهری و 340 نفر از گردشگران میباشند. در مجموع اکثر پاسخگویان نمایههای قومی فرهنگی اثرگذار در توسعه گردشگری قومی در سطح شهر کرمانشاه را ضعیف و متوسط ارزیابی کردهاند. نتایج آزمون کای اسکوئر در بررسی کميت توسعه گردشگری اجتماع محور با تأکید بر جنبههای قومی محلی در شهر کرمانشاه معنی دار است. از آنجا که مقدار (sig) يا سطح معني داري متناظر با اين آماره کوچکتر از مقدار (
The process of globalization through the creation of cultural assimilation attempts to expand markets for the production of similar goods in the form of scales. In practice, the pressure to eliminate ethnic subcultures past few years has led to resistance that indicates intense desire to create dependency cultures, ethnic identity to avoid elimination. Iran is the most obvious examples of cultural diversity, ethnic, linguistic and religious in the world that, unlike most multi-ethnic countries, local ethnic diversity or cultural mosaic of indigenous and native of the area. Kermanshah city with so much power development, with strong ethnic community can be the background of ethnic tourism markets. Kurdish ethnicity is cross-border continuity that can be regional in scope commodification (tourism, media, etc.). The issue of how ethnic powers to achieve the objectives of social development at the local, regional and national benefit is important. Methods applied research - development and data collecting field and library. Urban population of 40 managers and 340 are tourists. Overall, most respondent's ethnic profiles of influential cultural ethnic tourism development in the city of Kermanshah in poor and middle-assessed. Chi-square test results in the desired quantity survey in evaluating community-based tourism development with an emphasis on local ethnic aspect is significant in Kermanshah. Since the amount of (sig) or smaller than the significance level corresponding to that test is (