موانع توسعه علوم انسانی از منظر خردگرایی نقاد با نگاهی به ایران
الموضوعات : پژوهش سیاست نظری
لیلا سنگی
1
,
محمد مهدي مجاهدي
2
,
سید عبدالامیر نبوی
3
,
الهه حجازی
4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 -
3 - وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
4 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: توسعه علمی علوم انسانی موانع خردگرایی نقاد ایران,
ملخص المقالة :
جوامع مختلف برای قرار گرفتن در مسیر بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی خود نیازمند فراهم نمودن زمینه های رشد و توسعه علمی هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای رسیدن به توسعه و بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی خود نیازمند توسعه علوم به ویژه در حوزه علوم انسانی به عنوان اساس تحول جامعه است. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که مهم ترین موانع توسعه علوم انسانی در ایران کدامند؟ فرضیه ای که در پاسخ به این پرسش می توان مطرح کرد این است که مجموعه ای از عوامل معرفتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، موانع توسعه علوم انسانی در ایران را ایجاد نمودهاند که این موانع نیز هم عرض و هم ارزش نیستند و برخی نسبت به برخی دیگر تقدم داشته، جنبه تعیین کنندگی دارند. با استفاده از نظریه خردگرایی نقاد، موانع توسعه علوم انسانی در ایران بررسی شده است.