بیخانمانی استعلایی: ملالت و رمانتیسیزم در آثار «صادق هدایت»
الموضوعات : Research in Theoritical Politicsعلی خالندی شیلان آباد 1 , حاتم قادری 2
1 - دکتری اندیشه سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس
2 - گروه علوم سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس
الکلمات المفتاحية: بی¬خانمانی استعلایی, صادق هدایت, ملالت, رمانتیسیزم, هرمنوتیک. ,
ملخص المقالة :
بی خانمانی استعلایی ناظر بر وضعیتی است که در آن انسان، پیوندش با منابع معنابخش -که به هستی و بودنش معنا عطا می کردند- می گسلد. انسان، فرزند زمان/مکانی معین است و هر رویدادی که سامان آن پیوستار را برآشوبد، سوبژکتیویته را نیز برخواهد آشفت. هرگاه وضعیت سامان زمان/مکان، بحرانی شود و منابع استعلایی معنابخش، از دسترس انسان خارج شوند، او به بی-خانمانی استعلایی دچار می آید. مهم ترین پیامدهای بی خانمانی استعلایی، ملالت و رمانتیسیزم است. انسانی که از زمان/مکانش واکنده شده و آنها را با خود بیگانه می یابد، به ملالت دچار خواهد آمد و سیمایی ذهنی از جهان، آنگونه که مطلوبش است، درخواهد انداخت. رمانتیسیزم در حالت اخیر و در خلال این رؤیابینی رخ خواهد نمود. به این اعتبار، صادق هدایت را نیز که یکی از مهم-ترین نویسندگان تاریخ معاصر ماست و در یکی از بزنگاه های تاریخی مهم ما می زیسته است، میتوان دچارآمده به بی خانمانی استعلایی دانست.