ارائه مدل مفهومی چابکی استراتژیک در سازمانهای پژوهش و فناوری
الموضوعات : Technology Management
1 - گروه توسعه کسب و کار - دپارتمان مدیریت فناوری
الکلمات المفتاحية: چابكي راهبردي سازمانهای پژوهش و فناوری ابعاد چابكي راهبردي مديريت راهبردي پژوهش و فناوری,
ملخص المقالة :
مديريت پژوهش و فناوری نيازمند رويكردهاي همه جانبه جامعتری به منظور حصول به راهبردهاي هماهنگ است. رويكردهاي جديد بايد بگونهاي باشند كه سازمانهای پژوهش و فناوری را به يك پاسخ پیشکنشی به تغييرات موجود در محیط با تغییرات سریع فناورانه وادار نمايند. بنابراين سازمانهای پژوهش و فناوری با توسعه ويژگي پیشکنشی در خود ميتوانند به توانايي ويژهاي تحت عنوان «چابكي راهبردي» دست يابند. چابكي راهبردي به معناي توانايي اصلاح، نوسازي و بازآفريني سازمان، مدلهاي كسب و كار و راهبردهايش در راستاي تطابق با تغييرات محيطي است. در اين مقاله بهمنظور توسعه يك چهارچوب جامع و فراگير براي رسيدن به چابكی راهبردي در سازمانهاي پژوهش و فناوری، ابتدا كليه تحقيقات انجامشده در زمينه چابكي راهبردي در چند سال اخیر بررسي و پس از تطابق و تعديل آنها با ماهیت، ویژگیها و الزامات سازمانهای پژوهش و فناوری، در نهايت هفت بعد (عامل كليدي) و سيويك شاخص برای چابكي راهبردي در سازمانهای پژوهش و فناوری استخراج و تعریف گردید. اين هفت عامل كليدي؛ حساسيت راهبردي، چشمانداز واضح و روشن، انتخاب اهداف دانشی فناورانه راهبردي، شناسايي توانمندیهای كليدي، تصاحب و بهرهبرداری، نوآوري فناورانه مستمر و پیشکنشی بودن ميباشند. مدل ارائه شده بهطور توام با رويكرد درون و برون سازماني بوده و مبنايي براي سنجش چابكي راهبردي در سازمانهای پژوهش و فناوری فراهم میآورد.