بررسی تأثیر دانش بازرگانی بر فرایند بینالمللیشدن کسب و کارها
الموضوعات : Knowledge Management
حسین عباسی اسفنجانی
1
,
مینو سلیمی باهر
2
,
محمدتقی خدایی گرگری
3
1 - گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران
2 - دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - دانشگاه تهران-پتروشیمی تبریز
الکلمات المفتاحية: بینالمللیشدن دانش بازرگانی دانش کسب و کار الگوی دانش عناصر دانش,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عناصر دانش بازرگانی که در فرایند بینالمللیشدن کسب وکارها نقش حیاتی دارند، انجام گردیده است. برای دستیابی به هدف پژوهش، ابتدا با بررسی و مرور ادبیات، الگوی دو بعدی بارتا بدلیل جامعیت و استفاده مکرر آن در پژوهشهای قبلی بعنوان چارچوب مفهومی پژوهش انتخاب گردید. سپس، با روش تحقیق توصیفی- پیمایشی دادههای مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه از مدیران و کارشناسان بخش بازرگانی خارجی (صادرات و واردات) 104 شرکت از بین پنج نوع متفاوت کسب و کار در استان آذربایجانشرقی جمعآوری و با آزمونهای همبستگی کرامر، رگرسیون لجستیک و همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تمام متغیرهای شایستگی فردی کارکنان، باورها و عادات سازمانی و رویههای شرکت با شاخص شدت بینالمللیشدن کسب و کارها ارتباط دارند. لیکن قویترین ارتباط میان بینالمللیشدن و عناصر مختلف دانش کسب و کار، در حوزه باورها و عادات سازمانی و شایستگی فردی کارکنان شناسایی گردید.