شناسایی ابعاد متمایزکننده عوامل درونی در کسب و کارهای مادرزاد بین المللی حوزه ICT
الموضوعات : جنرال لواءداود فیض 1 , علی اکبر جلالی 2 , عظیم زارعی 3 , احسان سوری 4
1 - دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - استاد، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
3 - دانشیار، مدیریت بازاریابی، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، ایران
4 - دانشجوی دکترای تخصصی، بازاریابی بین¬الملل، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: بمب, مطالعه موردی, فاوا,
ملخص المقالة :
با وجود رشد چشمگیر شرکت های مادرزاد بین المللی به ویژه در حوزه ICT در جهان، در ایران اما شمار شرکت های مادرزاد بین المللی فاوا بسیار ناچیز است. هدف از این پژوهش شناسائی وجوه متمایز کننده عوامل درونی بنگاه در شرکت های مادرزاد بین المللی نسبت به سایر بنگاه های حوزه فناوری اطلاعات است که موجب توفیق آنها در بازارهای جهانی شده است. استراتژی «مطالعه موردی» برای این پژوهشِ کاربردیِ کیفی استفاده شده و روش تحلیل، ترکیبی از «تبیین سازی» و «تلفیق بین موردی» بوده است. تعداد مخاطبان در مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با اعضای شرکت ها و خبرگان شصت و هشت نفر بوده است. ده شرکت با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب و طی بیست و شش ماه مورد مطالعه قرار گرفته اند. نرم افزار تحلیلی Atlas ti برای کدگذاری داده ها و نرم افزار Xmind برای ترسیم مدل مورد استفاده قرار گرفته است. یافته های پژوهش بیانگر آنست که «ارتباط»، «حضور بین المللی»، «ارزش ها»، «بازاریابی»، «استراتژی»، «سرمایه انسانی» و «روش تولید» وجوه متمایز کننده شرکت ها جهت توفیق در ورود سریع به بازارهای بین المللی است.