رابطه معلم شاگرد و کمک طلبی: نقش واسطه ای اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت
الموضوعات : Psychologyسمانه سادات موسوی شریف 1 , زهرا نقش 2 , سوگند قاسم زاده 3
1 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کمکطلبی, رابطه معلم شاگرد, اهداف پیشرفت, انگیزه پیشرفت,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش تعیین رابطه معلم شاگرد و کمک طلبی با نقش واسطهای اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت بود. جامعه این پژوهش دانشآموزان پایههای هفتم تا نهم شهر تهران است که در سال تحصیلی 99-1398 تحصیل میکردند. نمونه این پژوهش را 317 دانشآموز دختر و پسر تشکیل داد که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای کمکطلبی تحصیلی ریان و پنتریچ، رابطه معلم شاگرد مورای و زوریچ، انگیزه پیشرفت هرمنس و اهداف پیشرفت الیوت و مک گریکور پاسخ دادند. دادهها به روش همبستگی و تحلیل مسیر بررسی شدند. یافتهها نشان داد که اثر مستقیم رابطه معلم شاگرد بر انگیزه پیشرفت و اثر مستقیم تسلط گرایش بر کمکطلبی مثبت و معنادار است. اثر مستقیم عملکرد اجتناب بر کمکطلبی منفی و معنادار بود. اثر غیرمستقیم رابطه معلم شاگرد بر کمکطلبی به واسطه هدف تسلط گرایش و همچنین عملکرد اجتناب مثبت و معنادار بود و همچنین اثر غیرمستقیم رابطه معلم شاگرد بر کمکطلبی به واسطه انگیزه پیشرفت مثبت و معنادار بود. نتایج این پژوهش برای آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی بویژه برای معلمان به منظور افزایش کمکطلبی و رابطه معلم شاگرد و همچنین افزایش انگیزه در میان دانشآموزان مفید خواهد بود.