بایستهها و چالشهای مناسبات انسانیِ آموزش مجازی در دوران کرونا وپساکرونا
الموضوعات : «فلسفه و کودک» و نهاد آموزش و پرورشعبدالغفور جامی رودی 1 , توفیق جامی رودی 2 , توحید جامی رودی 3
1 - آموزش و پرورش خواف
2 - دانشگاه بیرجند
3 - مجتمع سلامت خواف، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد
الکلمات المفتاحية: آموزش فضای مجازی دانشآموزان معلمان,
ملخص المقالة :
آموزش غیرحضوری یا مکاتبهيی از جمله روشهای آموزشی است که در شرایط بحرانیيي که امکان حضور دانشآموزان و دانشجویان در مراکز آموزشی مهیا نیست، معلمان و اساتید را ملزم ساخته تا با تشکیل گروههای مختلف مجازی با فراگیران خود در ارتباط باشند و به تدریس و بررسی دروس بپردازند. از جمله مزایای آموزش مجازی در راستاي مناسبات انسانی، میتوان به اين موارد اشاره كرد: افزایش خودکنترلی دانشآموزان، محدود نبودن دانشآموزان به زمان، افزایش مسئولیتپذیری در دانشآموزان، کارآمدی و سرعت بالای تدریس. اما برغم مزایای بسيار آموزش مجازی، مشکلات و معایب فراوانی نيز ـبویژه در دوران کرونا و پساکرونا در آموزش مجازی مشاهده ميشود که اعتیاد اینترنتی دانشآموزان، عدم اطمینان از یادگیری مطالب، عدم نظارت بر انجام تکالیف و راستیآزمایی، عدم دسترسی به اینترنت در زمان خاص یا در برخی مناطق، از جملة آنهاست. برای بهبود بخشیدن به آموزش مجازی میتوان ورود جدیتر صدا و سیما به بخش آموزش مجازی، معرفی سامانههای معتبر آموزشی، تهیه سؤالات امتحانی استاندارد، تقویت و پرورش سواد اطلاعاتی خانوادهها و کنترل کودکان را در دستور کار قرار داد. این پژوهش با هدف شناسایی مشکلات آموزش در فضای مجازی و چارهاندیشی براي رفع بحران موجود، بویژه در ایران و بخصوص در مناطق محروم، با تلفیقی از روش کتابخانهيی و میدانی انجام گرفته است و پژوهندگان کوشیدهاند بعد از بیان معایب و مزایای آموزش مجازی، راهکارهایی در راستاي افزایش کیفیت آموزش مجازی و مناسبات انسانی در شرایط کنونی به خوانندگان ارائه دهند.