ارزیابی تامین کنندگان توسط یک مدل ابداعی تجمعی تحلیل پوششی داده ها
الموضوعات : مدیریت صنعتیرویا سلطانی 1 , سعید یوسفی 2 , علی اصغر توفیق 3
1 - دانشگاه خوارزمی
2 - علامه طباطبایی
3 - دانشگاه امیرکبیر
الکلمات المفتاحية: ارزیابی تامین کنندگان, تصمیم گیری با معیارهای چندگانه, مدل ابداعی تجمعی تحلیل پوششی داده ها, زنجیره تامین. ,
ملخص المقالة :
امروزه انتخاب تامین کننده یکی از مهمترین دغدغه های مدیریت می باشد. یکی از نکات مهم در انتخاب تامین کنندگان وجود معیارهای مختلف در این انتخاب می باشد که این انتخاب را دشوار می کند. تحلیل پوششی داده ها یکی از تکنیک هایی است که می تواند بر مبنای معیارهای مختلف به ارزیابی تامین کنندگان بپردازد. در این مقاله بر مبنای یک مدل ابداعی تجمعی تحلیل پوششی داده ها به ارزیابی تامین کنندگان پرداخته می شود. مدل جدید توسعه داده شده در این مقاله دارای پنج ویژگی پایداری در مقابل تغییر واحد اندازه گیری، یکنواختی، پایداری در مقابل انتقال، وابستگی به مجموعه مرجع و عدم حساسیت مدل نسبت به مقادیر ورودی صفر است. عملکرد مدل پیشنهادی در یک مطالعه موردی برگرفته از یک شرکت سازنده در و پنجره های دوجداره بررسی شده و نتایج مدل پنج ویژگی در نظر گرفته شده را نشان می دهند.