ارائه الگوی توسعه گردشگری پایدار با تأکید بر تجاریسازی فناوری در ایران
الموضوعات : Technology Transfer and Commercialization of Researches
شیرین امیرحسینی
1
,
سید محمدرضا حسینی
2
,
روح اله سمیعی
3
1 - دانشجوی دکتری ، گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری پایدار, تجاریسازی, فناوری, ساختاری تفسیری, میکمک.,
ملخص المقالة :
در عصر حاضر بسیاری از برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه، از گردشگری بهعنوان رکن اصلی توسعه اقتصاد جوامع یاد میکنند و معتقدند روش اساسي توسعه گردشگری، دستیابي به توسعهپایدار است و توسعه گردشگری پایدار به مثابه نوعی صادرات نامرئی، باعث افزایش درآمدهای مالیاتی، صادرات و رشد اقتصادی کشورها خواهد شد، بنابراین هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی توسعه گردشگری پایدار با تأکید بر تجاریسازی فناوری در ایران بود که به صورت ترکیبی انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و براساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. در گام اول عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری پایدار با تأکید بر تجاریسازی فناوری براساس مصاحبه عمیق با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 35 مؤلفه در قالب 4 بعد (فناوری، اقتصادی، شناخت بازار، قوانین و دستورالعملها) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی و با تحلیل میکمک خوشهبندی شدند که برای تحلیل آن از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان دادند ابعاد اقتصادی، شناخت بازار و قوانین و دستورالعملها در سطح اول و بعد فناوری در سطح دوم قرار دارند و بعد اقتصادی در خوشه وابسته، ابعاد شناخت بازار و قوانین و دستورالعملها در خوشه پیوندی و بعد فناوری در خوشه مستقل قرار گرفتهاند. براساس نتایج تحقیق پیشنهاد میشود ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه مراکز گردشگری رسمی و غیررسمی ایران در برنامه هفتم توسعه دیده شوند.