شناسایی و صورتبندی موانع توسعهی صنایع خلاق در جمهوری اسلامی ایران: مورد مطالعه صنعت اسباببازی
الموضوعات :
1 - دانشگاه امام صادق (ع)
2 - دانشگاه امام صادق علیه السلام
الکلمات المفتاحية: صنایعخلاق, صنعت اسباببازی, توسعه, اسباببازی, تولید ملی,
ملخص المقالة :
صنایعخلاق یکی از عرصههای نوظهور ولی کلیدی در توسعهی صنعتی چه از جنبهی تولیدکالا و چه از جهت عرضهی خدمات است که علاوه بر ابعاد اقتصادی و مالی، دارای عناصر هویتساز اجتماعی و فرهنگی است و این امر در صنعت اسباببازی به عنوان یکی از مصادیق صنایعخلاق پررنگ است. پژوهش حاضر که با روش کیفی وکمّی انجامگرفتهاست، به شناسایی و صورتبندی موانع توسعه و پیشرفت صنعت پراهمیت اسباببازی در کشور ایران پرداختهاست. بدین منظور پس از مطالعات کتابخانهای و اخذ مصاحبههای اکتشافی با استفاده از روش تحلیلمضمون، مضامین اصلی و ثانویه شناسایی و پس از برگزاری جلسهی گروهکانونی، اعتبارسنجی شدهاند. رتبهبندی عوامل شناساییشده با استفاده از دو روش تاپسیس و تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) انجامگرفت و در نهایت توصیههای سیاستی در جهت رفع مشکلات و موانع موجود نیز ارائه شدهاست. نتایج پژوهش نشانمیدهند: بازاریابیوفروش، طراحیمحصول، حکمرانیوسیاستگذاری، پژوهش، ترویج و مواد اولیه، شش مضمون اصلی در موانع توسعهای صنعت اسباببازی ایران هستند ولی در رتبهبندی مضامین اولیه میتوان به مواردی همچون نوسانات قیمتی مواد اولیه، ضعف رسانهای و انتقال اطلاعات در حوزهی اسباببازی، ضعف علمی فعالان صنعت اسباببازی، عدم همسویی دانشگاه و صنعت اسباببازی و ضعف در شخصیتپردازی اشارهنمود. نتایج این پژوهش میتواند در تعیین اولویتهای سیاستگذاری و حکمرانی صنایعخلاق بر صنعت اسباببازی در کشور مورد استفاده قرارگیرد.