تاثیر شاخص های نوآوری بر ارزش برند کشورهای منتخب
الموضوعات : Special
ابوالفضل شاه آبادی
1
,
زهرا حیدری
2
1 - استاد، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: برند, نوآوری, دارایی نامشهود,
ملخص المقالة :
امروزه به سبب نقشآفرینی برندها در دسته داراییهای نامشهود این مؤلفه از تبعات اقتصادی حائز اهمیتی برخوردار است و به تعبیری سلاح رقابتی کشورها جهت تحقق اهداف آنها به شمار میآید که سبب ترغیب افکار اقتصادی جوامع به سمت این نوع از دارایی گشته است؛ بنابراین، با توجه به خلأهای مطالعاتی موجود در این زمینه بررسی عوامل اثرگذار بر برند کشورها ضروری به نظر میرسد. ازاینرو، تحقیق حاضر بر آن است تأثیر شاخصهای نوآوری را بر برند 44 کشور منتخب در دو گروه کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه طی دوره 2018-2011 با استفاده از دادههای تابلویي و به روش گشتاورهای تعمیمیافته بررسی نماید. نتایج گویای آن است که تأثیر متغیرهای مستقل موردمطالعه ازجمله نهاد و مؤسسات، زیرساخت، سرمایه انسانی و تحقیقات، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسبوکار بر ارزش برند در هر دو گروه از کشورها با ضرایب تخمینی متفاوت معنادار است