واکاوی عوامل مؤثر بر همرقابتی شرکتهای نوپا در اکوسیستم کارآفرینی با استفاده از رویکرد فراترکیب
الموضوعات : New scientific findings in the fields of innovation and entrepreneurship
محمد طالاری
1
,
فاطمه کشاورزی
2
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: همرقابتی, اکوسیستم کارآفرینی, شرکتهای نوپا, فراترکیب, آنتروپی شانون,
ملخص المقالة :
راهبرد همرقابتي در دو دهۀ اخير به منظور کسب، حفظ و ارتقاء جایگاه رقابتی مورد توجه بسیاری از شرکتها قرار گرفته است. در اکوسیستم کارآفرینی شرکت¬های نوپا که همواره با چالش رشد و بقا روبرو هستند که با بکارگیری راهبرد همرقابتی میتوانند موقعیت رقابتی مناسبی در بسیاری از زمینهها کسب کنند. از اینرو پژوهش حاضر به واکاوی مهمترین عوامل مؤثر بر همرقابتی شرکتهای نوپا در اکوسیستم کارآفرینی پرداخته است. در ابتدا با استفاده از پژوهش کیفی فراترکیب (متاسنتز)، کلیۀ عوامل اثرگذار بر همرقابتي در شرکت¬های نوپا شناسايي شد. سپس میزان اهمیت و اولویت هر یك از عوامل پیشنهادی به کمك روش کمی آنتروپی شانون تعیین شده است. عوامل مؤثر در 6 مقوله 16 مفاهیم و 68 شاخص دستهبندي شد. نتايج پژوهش نشان داد که مهمترين عوامل به ترتيب "عوامل نهادي"، "عومل راهبردي"، "عوامل محيطي"، "عوامل فردي_ مديريتي"، "عوامل مشارکتي"، "عوامل ارتباطي" است.از ميان "رويدادها" در رتبۀ اول، و "نهادهاي حمايتي"، "حسن شهرت شرکت" و "داشتن و ذهنيت همرقابتي" در رتبۀ دوم تا چهارم قرار گرفتند. این پژوهش درک عمیقی از ادبیات موجود در مورد راهبرد همرقابتي در شرکتهاي نوپا را با سازماندهی عوامل مؤثر بر آن ارائه میدهد و یافته¬های آن میتواند در برنامهریزی جهت رشد و بقاي آنها در شرايط پيچيده و پوياي بازار در جهت همرقابتي با ساير شرکتها مورد استفاده قرار بگيرد.