تحلیل مولفههای موثر بر تمایل مشتریان به استفاده از فناوری بانکداری الکترونیکی با رویکرد دیمتل (مطالعه موردی: بانک شهر)
الموضوعات : Technology Development Infrastructures and Supporting organizations
معین مشایحی
1
,
سید محمد حسن حسینی
2
,
رضا شیخ
3
1 - گروه مهندسی صنایع و مدیریت، دانشکده صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود
2 - دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود
3 - دانشگاه صنعتی شاهرود
الکلمات المفتاحية: فناورهای دیجیتال, خدمات الکترونیکی, پذیرش فنآوری, بانکداری الکترونیکی,
ملخص المقالة :
رشد روزافزون فناوريهای دیجیتالی و خدمات الکترونیکی نقش بسیار زیادی در ارتقاء سطح رفاه اجتماعی و بهبود سبک زندگی افراد در جوامع مختلف داشته است. در همین راستا، صنعت بانکداري نیز با گسترش این فناوريها گامهاي زیادی را براي دستیابی به خدمات بانکداري الکترونیکی برداشتهاست. هرچند توسعه خدمات الکترونیکی همواره مستلزم صرف هزینههاي زيادي ميباشد اما گاهی اوقات استفاده از این خدمات با استقبال مشتریان مواجه نشده و یا با تاخیر زیاد اتفاق ميافتد. بنابراين شناسايي و تقویت مولفههای موثر بر اقبال مشتریان به فناوریهای الكترونيكي میتواند ترویج استفاده از این خدمات را تسریع ببخشد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر شناسايي و ارزيابي مولفههاي موثر بر تمایل مشتریان به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی بوده و از نظرات خبرگان بانك شهر به عنوان مطالعه موردي استفاده شده است. روش تحقیق حاضر از نوع ترکیبی-اکتشافی بوده که در آن از هر دو نوع داده کیفی و کمّی استفاده میشود. لذا پس از بررسی ادبیات تحقیق و استخراج مولفههای بالقوه، این عوامل با روش دلفی برای صنعت بانکداری الکترونیکی بومی شدهاند. سپس این مولفهها با استفاده از نظرات 12 نفر از خبرگان بانکداری الکترونیکی و رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره دیمتل ارزیابی و رتبهبندی شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که نیازها و سودمندی های مشتريان دو مولفه مهم در اقبال مشتريان به استفاده از خدمات بانكداري الكترونيكي ميباشد. همچنين عوامل ريسك زمانی، ذخیره زمانی و چهار عامل دانش موجود، اعلام خدمات، علم کافی، و ریسک مالی مشتريان بيشترين تاثير را در اقبال مشتريان به خدمات بانكداري الكترونيكي نشان ميدهند.