اصول کلی علمگرایی در قرآن
الموضوعات : قرآن و علم
1 - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
الکلمات المفتاحية: علم, سیره موحدان, کاربست علم, علمنما, حقپذیری, قرآن کریم,
ملخص المقالة :
قرآن کریم در یادکرد سیره موحدان در تعلیم، تعلم و کاربست علم علاوه بر تشویق به علمآموزی، برخی اصول و شاخصها را مطرح کرده است تا مسیر حرکت علمی را در چارچوب روشمندی قرار دهد. این قالب کلان پیشنهادی قرآن، قلمرو گستردهای از علوم را شامل میشود و با واگویی مسیرهای پیشرفت علوم، به اصلاح حرکتهای انحرافی فرایند علمآموزی و رفع آسیبها کمک میکند؛ به گونهای که توجه به این اصول هم در انتخاب نوع علم و هم در مسیر حرکت تأیید آیات قرآن را در پی خواهد داشت. پژوهش حاضر برای نیل به این هدف، با تحلیل آیات قرآن کریم و استنباط از سیره موحدان، با بهرهگیری از دادهها و منابع کتابخانهای، به دنبال تبیین اصول و شاخصهای کلی علمگرایی از دیدگاه قرآن کریم است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که خدامحوری در تعلیم و کاربست علم، ابزار بودن دانش، توجه به نیازها و ابراز علم، تلاش برای کسب علوم، پیگیری عالیترین مراتب علوم، دوری از علمنماها، استدلال محوری، دوری از تقلید کورکورانه، حقپذیری و عدم لجاجت از مهمترین اصول علمگرایی از نگاه آیات قرآن هستند که هم جنبههای سهگانه اعتقاد، اخلاق و رفتار را پوشش میدهند و هم جنبههای فردی و اجتماعی را در علمآموزی مدنظر قرار میدهند.