نقش و کارکردهای فرهنگی سازمانهای ورزشی.
الموضوعات :
کیومرث مولادوست
1
,
سمیرا علی آبادی
2
,
مصطفی اکبریان
3
,
امیر مسعود امیر مظاهری
4
1 - دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
4 - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران
الکلمات المفتاحية: رفتار فرهنگی, مسئولیت فرهنگی, مدیریت فرهنگی, سازمانهای ورزشی,
ملخص المقالة :
هدف: ورزش یکی از پدیدههای مهم و اساسی اجتماعی است که در ارتقای فرهنگ هر جامعهای اثرگذار است. سازمانهای ورزشی با استفاده از ابزار و قدرت ورزشی تغییرات سازگار و گاهاً پایدار در جوامع مختلف ایجاد میکنند. هدف از این مطالعه بررسی نقش و کارکردهای فرهنگی سازمانهای ورزشی است. روش شناسی/ رویکرد: مطالعه حاضر از منظر هدف از نوع توسعهای، از حیث دادهها، کیفی و ماهیت توصیفی دارد. پرسش اساسی این مطالعه بر پایهی کارکرد و نقش فرهنگی، سازمانهای ورزشی در جامعه ایران برای دستیابی به راهکار و مدل مناسب است. محقق از دادههای ثانویه استفاده کرده که این دادهها از مقالات تحقیقی، نشریات، وب سایتها، وبلاگهای مربوطه، گزارشات و غیره جمعآوری شده و بر پایهی اسناد و مدارک و پژوهشهای پیشین استوار است. یافتهها: موضوعات مدیریت فرهنگی در گستره ورزش کشور در دو بعد، «سبک زندگی ورزشکاران، مربیان، داوران و هواداران و تماشاگران ورزشی» و «مدیران و سیاستگذاران» شناسایی شد. بُعد «سبک زندگی ورزشکاران، مربیان، داوران و هواداران و تماشاگران ورزشی» در 18 مقوله و بُعد «مدیران و سیاستگذاران» نیز در 5 مقوله دستهبندی شدند. ارزش/اصالت پژوهش: کارکرد و نقشهای مختلفی برای ورزش در بهبود فرهنگ هر جامعهای وجود دارد. توجه مدیران به قابلیت و نقشهای مدیریتی خود و همچنین ورزشکاران و جامعه ورزشی کشور به حوزههای مختلف فرهنگ باعث توسعه و بالندگی ورزش و فرهنگ کشور میشود.