اولویتبندی مؤلفههای ارزیابی آموزشی- رفتاری معلمان و دبیران مدارس طلوع
الموضوعات : عمومى
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - دانشیار، هيئت علمي گروه مدیریت آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش, رفتار, ارزیابی معلمان, ارزیابی آموزشی-رفتاری, دبیران مدارس طلوع,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف اولویتبندی مؤلفههای ارزیابی آموزشی- رفتاری معلمان و دبیران مدارس طلوع انجام شد. بر همین اساس، تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان و دبیران مدارس طلوع تهران (150 نفر بود) که به روش تمام شماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تعیین روایی محتوایی از نظر استاتید دانشگاه و خبرگان آموزش و پرورش (معلمان و دبیران مدارس طلوع) استفاده و نسبت روایی محتوایی مورد تایید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ جهت پایایی 875/0 محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. جهت تحلیل دادههای بدست آمده، از آزمون تی تک - نمونه ای با نرم افزار SPSS24 جهت تعیین رتبه بندی شاخص ها از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP با نرم افزار ExpertChoiceاستفاده شده است. با توجه به نتایج رتبهبندی مشخص شد از بین مؤلفههای ارزیابی آموزشی- رفتاری معلمان و دبیران مدارس طلوع تعيين تكاليف یا ارائه موضوعات تحقيقي، در حدتوان دانشآموزان و كنترل و نظارت بر انجام آنها توسط معلمان و دبیران مدارس طلوع در اولویت اول قرار دارند و از بین ملاکهای ارزیابی صلاحیت و توانمندیهای حرفهای و عمومی معلمان و دبیران مدارس طلوع، در حین استخدام اهميت وتوجه به تفاوت های فردی دانشآموزان در هنگام تدریس به عنوان مهمترین ملاک ارزیابی شناسایی شد