شناسایی و اولویت بندی راهکارهای بهبود گردشگری میراث فرهنگی در ایران
الموضوعات :
زهرا معاون
1
,
مسلم باقری
2
,
فاطمه شکاری
3
,
علی اصغر مباشری
4
,
مهرداد کیانی
5
1 - بخش مدیریت گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 - بخش مدیریت گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 - بخش مدیریت گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
4 - دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
5 - دانشگاه یزد
الکلمات المفتاحية: میراث فرهنگی, گردشگری میراث فرهنگی, راهکارهای بهبود, تحلیل¬مضمون, تحلیل سلسله مراتبی فازی نوع2,
ملخص المقالة :
با توجه به اهمیت گردشگری میراث فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین و روبهرشدترین گونههای گردشگری در سطح جهان و نیز قابلیت ایران در ارتباط با توسعه این گونه گردشگری، پژوهش حاضر به منظور شناسایی و اولویتبندی راهکارهای بهبود وضعیت این گونه گردشگری در کشور طراحی و اجرا گردیده است. در پژوهش حاضر که از نوع پژوهشهای آمیخته است، در بخش کیفی به منظور شناسایی راهکارها به مصاحبه با 30 نفر از فعالین و کارشناسان اقدام شد و دادههای گردآوری شده با روش تحلیل مضمون، مورد تحلیل قرار گرفت که به شناسایی 3 دسته راهکار اصلی و 15 راهکار فرعی انجامیده است. به منظور ارزیابی اعتبار یافتهها نیز روش توافق درون موضوعی مورد استفاده قرار گرفته است. در بخش کمی نیز راهکارهای شناساییشده در قالب پرسشنامه تنظیم و نسبت به اولویتبندی آنها از دیدگاه 8 نفر از خبرگان صنعت گردشگری در کشور اقدام گردید. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی نوع 2، گویای این است که مهمترین راهکارهای بهبود وضعیت گردشگری میراث فرهنگی در ایران از حیث ابعاد، به ترتیب عبارتاند از: راهکارهای بازاریابی، راهکارهای منابع انسانی و راهکارهای زیرساختی. همچنین راهکارهای ارائه آموزشهای همگانی، ارتقاء تصویر مقصد، طراحی دورههای بازآموزی و توسعه مستمر مهارتهای حرفهای برای کارکنان فعلی فعال به ترتیب مهمترین راهکارهای بهبود وضعیت گردشگری میراث فرهنگی محسوب میشوند.