بررسی تاثیر هویت¬یابی مشتری با برند بر تأثیر اجتماعی، ارزشهای لذت¬جویانه تجربی و قصد خرید مجدد با تبیین نقش عوامل پیش¬آیندی
الموضوعات : مدیریت تحقیق و توسعهمهدی سبک رو 1 , صادق پایدار 2 , مریم احمدی زهرانی 3
1 - دانشیار گروه مديريت بازرگاني، دانشکده اقتصاد، مديريت و حسابداري، دانشگاه يزد، يزد، ايران
2 - دانش آموخته کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني، دانشکده اقتصاد، مديريت و حسابداري، دانشگاه يزد، يزد، ايران
3 - استاديار گروه مديريت بازرگاني، دانشکده اقتصاد، مديريت و حسابداري، دانشگاه يزد، يزد، ايران
الکلمات المفتاحية: هویت¬یابی مشتری با برند, تأثیر اجتماعی مشتری, ارزشهای لذتجویانه, قصد خرید مجدد.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر هویت یابی مشتری با برند بر تأثیر اجتماعی، ارزشهای لذت جویانه تجربی و قصد خرید مجدد با تبیین نقش عوامل پیش آیندی دانشجویان دارنده موبایل اپل در دانشگاه یزد است. روش شناسی: روش پژوهش حاضر يک پژوهش توصيفي از نوع همبستگي و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دارنده گوشی برند اپل در دانشگاه یزد می باشد که بااستفاده از قاعده 5 برابری تعداد سنجه های لحاظ شده در پرسشنامه از 215 نفر از دانشجویان به صورت در دسترس داده ها جمع آوری گردید. ابزار جمعآوري دادهها پرسشنامههاي استاندارد بودند. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از روش معادلات ساختاري استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که هویت یابی مشتری با برند نیز بر خلق ارزش مشترک مشتری، نفرت از برند رقیب تأثیر معناداری وجود دارد. خلق ارزش مشترک مشتری – مشتری و نفرت از برند نیز تأثیر معنادار و مثبتی با تأثیر اجتماعی مشتری، ارزش لذتجویانه تجربی و قصد خرید مجدد مشتری تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین باتوجه به نتایج پژوهش مشخص شد که هویتیابی مشتریان با برند به واسطه تأثیرپذیری از انگیزش درونی، کیفیت ادراک شده و خودابرازی برند و با تبیین نقش خلق ارزش مشترک مشتری-مشتری و نفرت از برند بر قصد خرید مجدد، ارزش لذتجویانه تجربی و تأثیر اجتماعی تأثیر معناداری دارد؛ از این رو فرضیه اصلی پژوهش نیز مورد تأیید قرار گرفته است.