برنامه درسی چند فرهنگی برای دوره آموزش ابتدایی ایران
الموضوعات : Planning scienceعبدالحسین پیشگو 1 , آمنه اوجاقی 2 , فریده عزیزی 3
1 - دانشگاه قرآن وعترت اصفهان
2 - رضوانشهر صدوق یزد
3 - دانشگاه پیام نور، ابهر
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, چند فرهنگی, آموزش ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامه درسی چند فرهنگی برای دوره آموزش ابتدایی ایران است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در نظریه داده بنیاد از کدگذاری، باز محوری و گزینشی استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها در تحلیل محتوای اسناد و کتابهای درسی و روش تحلیل تماتیک از کدگذاری باز و محوری استفادهشده است ازجمله یافتههای حاصل از پژوهش حاضر میتوان به موارد مختلفی اشاره کرد که ازجمله مهمترین آنها عبارتاند از کشف مدل پارادایمی آموزش چند فرهنگی که بر اساس تجمیع و تلفیق یافتهها تحت عنوان نظریه بایستگی آموزش چند فرهنگی نامگذاری شد نتایج تحلیل مربوط به اسناد بالادستی نشان داد مؤلفههای آموزش چند فرهنگی تا حدودی موردتوجه قرارگرفته اما بهصورت شفاف و با استفاده از ادبیات چند فرهنگی مورداستفاده قرار نگرفته است بررسیهای این پژوهش نشان داد حتی موارد اندکی که در اسناد بالادستی کشور مصوب، آمده آنهم در کتابهای درسی بهدرستی محقق نشده است.