تحلیل مسیر از تجربه برند تا ارتباطات شفاهی: بررسی نقش تعاملات اجتماعی آنلاین مصرفکننده (مورد مطالعه: مشتریان برند وایتکس)
الموضوعات : Specialنسترن دباغ زاده شيرازي 1 , امید بهبودی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: ارتباطات شفاهی, تجربه برند, تعامل اجتماعی, گرایش عمومی به تعامل اجتماعی آنلاین,
ملخص المقالة :
نقش عمده رسانهها در شکلدهی به افکار عمومی باعث شده که اهمیت رسانهها تا حد زیادی مورد توجه قرار گیرد؛ به دلیل افزایش تعاملاتی که افراد از طرق مختلف از جمله از طریق شبکه اجتماعی آنلاین با یکدیگر دارند، این تعاملات موجب میشوند افراد از نظر فرهنگی و اجتماعی به هم نزدیک شوند و به تبع آن این اشتراکات زمینهساز علایق و انتخابهای مشترک میشوند؛ بنابراین بررسی تاثیر این تعاملات بر افکار مشتریان مبنی بر اعتماد به نام تجاری میتواند قابل اهمیت باشد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و از حیث روش در زمره تحقیقات توصیفی ـ پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری، مشتریان برند وایتکس در شهر مشهد بودند. نمونهگیری با استفاده از جدول مورگان و به تعداد 384 نفر از مشتریان است که دادهها از طریق پرسشنامه پارمیتا و همکاران (2021) جمعآوری شد. جهت روایی پرسشنامه از روایی صوری و تایید اساتید و خبرگان و روایی سازه با بارهای عاملی استفاده و جهت تایید پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدلیابی معادلات ساختاری با نرم افزار pls انجام شد. نتایج نشان داد تجربه برند بر تعاملات اجتماعی مصرف کنندگان برند وایتکس اثر معناداری دارد. همچنین گرایش عمومی به تعامل اجتماعی آنلاین بر تعامل اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری داشته است. گرایش عمومی به تعامل اجتماعی آنلاین اثر تجربه برند بر تعامل اجتماعی را تعدیل میکند و در نهایت تعاملات اجتماعی مصرف کنندگان بر ارتباطات شفاهی آنان تاثیر معنادار نداشت.