درونمایههای فراروانشناسی در آراء ملاصدرا
الموضوعات : Studies on Mulla Sadra and the Transcendent Philosophyفروغ السادات رحیم پور 1 , مرضیه دژفر 2
1 - دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 - دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: فراروانشناسی, اتحاد عاقل و معقول, ملاصدرا, حکمت متعالیه,
ملخص المقالة :
مطالعات فراروانشناسی بدنبال تبیین آندسته از قدرتهای فراروانی انسان است که با روشهای معمول علوم قابل بررسی نیستند. در این مقاله، با استفاده از منابع کتابخانهیی و رویکرد مقایسهیی، به بررسی درونمایهها و پیشینههای این علم در آراء صدرالمتألهین پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاکی از آنست که مطالعات فراروانی با بحث از قوای نفس و حقیقت نبوت در آثار فلاسفۀ اسلامی قابل مقایسه و ارزیابی است. ملاصدرا و فراروانشناسان، هر دو بر این باورند که فرایند کسب آگاهی از راههایی همچون رؤیاهای صادقه و مراقبه، امکانپذیر است. همچنین دیدگاههای صدرالمتألهین در مباحثی مانند اتحاد عاقل و معقول و ارتباط مراتب هستی با یکدیگر، با تبیین دانشمندان غربی درباب اموری همچون دورآگاهی و تأثیر ذهن بر ماده، شباهت دارد. نقش برخی از عوامل مؤثر در پدیدههای فراروانی، از قبیل تمرکز و کاهش اشتغالات نفس در کسب آگاهیهای غیبی، مورد تأکید صدرالمتألهین و فراروانشناسان بوده است. ملاصدرا اغلب از شیوۀ عقلی و استدلالی در تبیین امور فراروانی استفاده کرده، درحالیکه فراروانشناسان اغلب به شیوههای تجربی نظر داشتهاند. همچنین، بُعد درمانی فراروانی بیشتر مورد توجه دانشمندان در سدههای اخیر قرار گرفته، درحالیکه ملاصدرا به این جنبه از کاربرد مطالعات فراروانی توجه چندانی نداشته است.