مدیریت اعتماد مبتنی بر بازخورد کاربران در محیط ابری با استفاده از الگوریتم بهینه فاخته
الموضوعات : فناوری اطلاعات و ارتباطاتمقتدا سلیمانی مبارکه 1 , گلناز آقایی قزوینی 2 , بابک نیکمرد 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه کامپیوتر، واحد دولت آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشکده مهندسی کامپیوتر، واحد دولت آباد،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - دانشکده مهندسی کامپیوتر، واحد دولت آباد،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: رایانش ابری, مدیریت اعتماد, بازخورد کاربران, الگوریتم بهینه فاخته, الگوریتم K-Means,
ملخص المقالة :
مدیریت اعتماد مبتنی بر بازخورد کاربران در محیط ابری از اهمیت زیادی برخوردار است. در محیط ابری انتخاب تامین کننده برای کاربران ابر، چالش برانگیز است. این موضوع که آیا انتخاب تامین کننده بر مبنای اولویت های کاربر و پارامترهای ثبت شده تا چه میزان دقیق است به عوامل زیادی بستگی دارد. در مطالعات پیشین چارچوب های زیادی در خصوص نحوه محاسبه اعتمادهای عینی و درونی ارائه شده است. در روش های موجود با استفاده از الگوریتم های جستجوی فاخته، ژنتیک و مگس میوه بهره برده شده است. قالب تحقیقات انجام شده به رتبه بندی، محاسبه پارامترها و یا سرعت محاسبه و میزان دقت در ارزیابی پارامترها پرداخته شده است که معمولاٌ یا در بهینه محلی گیر کرده و یا زمان پاسخ بسیار کند بوده است.در این روش کاهش زمان ارزیابی اعتماد نسبت به الگوریتم های قبلی همچون ژنتیک به دلیل این که پارامتر های کمتری برای تنظیم دارد مشهود است، با تغییر در شعاع تخمگذاری و افزایش بررسی در فضای بیشتری از مسئله، الگوریتم بهینه فاخته نسبت به الگوریتم مرجع، سرعت همگرایی بیشتر، حداقل به میزان 5.9 درصد را دارد. در خصوص میزان دقت دسترسی کاربر به قابل اعتمادترین ارائه دهنده نیز با تغییر در جمعیت و پارامترهایی همچون تعداد فراهم کنندگان، کاربران و تکرار الگوریتم همچنان نتیجه بهتری حاصل شده است. در مجموع، نتایج حاصل شده نشان می دهد،مسئله با استفاده از الگوریتم COA در زمان بسیار کمتر نسبت به سایر الگوریتم ها به نقطه بهینه همگرا می شود و نتیجه ای دقیق تر بدست می آید