شناسایی عوامل موثر بر ارزشگذاري استارتاپهاي مبتنی بر فناوري در مشهد
الموضوعات : جنرال لواء
حمید حیدری زاد
1
,
امیر غفوریان شاگردی
2
,
امید بهبودی
3
1 - کارشناسی¬ارشد مدیریت کسب وکار، دانشکده علوم اداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
2 - دانشیارگروه حسابداری، دانشکده علوم اداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزشگذاری, استارتاپ, فناوري, تحلیل دلفی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر ارزشگذاری استارتاپهای مبتنی بر فناوري شهر مشهد انجام است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع روش کیفی بوده که با الگوی دلفی انجام شده است. جامعه و نمونه آماری 20 نفر از اساتید و خبرگان با تخصص مدیریت و فعال در زمینه استارت آپها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه دلفی بوده که اعتبار آن نیز مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها هم از روش تحلیل الگوی دلفی بهره گرفته شد. در ابتدا با مطالعه منابع 50 عامل در 8 بعد محوری (داشتن مدیریت متخصص، وجود دانش و تخصص لازم نیروی انسانی، زیرساخت فناورانه و اپلکیشنهای کاربردی، امنیت اطلاعات در شبکه استارتاپی، پشتیبانی مالی و قانونی، مالی و اقتصادی و موقعیت بازار) به عنوان عوامل مؤثر بر ارزشگذاری استارتاپهای مبتنی بر فناوري شناسایی شدند که طی سه مرحله دلفی در نهایت 45 عامل به اجماع خبرگان رسید و اولویت بندی شد. مهمترین عوامل مؤثر بر ارزشگذاری استارتاپهای مبتنی بر فناوری شهر مشهد عبارتند از قدرت چانه زنی مشتریان، انعطاف در تکنولوژی و فناوری، استفاده از دیتاهای درست در پیشرفت استارتاپ، هزینه تولید مجدد دانش فنی، ترکیب افراد با تخصصهای محوری مورد نیاز در تیم تجاری، موقعیت انحصاری بازار، آمادگی فناوری، تکنولوژی بالای بازار پسند، استفاده از دانش و اطلاعات بروز جهانی در ایدهپردازی و اجرا، حجم سرمایهگذاری مورد نیاز