تأثیر ظرفیت جذب دانش، ذهن آگاهی و چابکی بر عملکرد سازمان با تأکید برنقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار (مورد مطالعه: شرکت های کوچک و متوسط استان کردستان)
الموضوعات : تخصصی
سارا صلواتی
1
,
سید عباس ابراهیمی
2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد MBA گرایش استراتژی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان. ایران
2 - دانشیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان. ایران.
الکلمات المفتاحية: ظرفیت جذب دانش, چابکی, ذهن آگاهی, نوآوری مدل کسب و کار, عملکرد سازمانی, ریسک پذیری, پایداری,
ملخص المقالة :
تشدید رقابتها و تلاش برای ارتقای عملکرد، نقش نوآوری مدل کسب و کار و مؤلفههای مؤثر بر آن را در کسب و کارها برجسته نموده است. نوآوری مدل کسب و کار در مدلهای کسب و کار سنتی انقلابی ایجاد کرده و ارائهدهنده حداکثر میزان ارزش به ذینفعان میباشد. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر ظرفیت جذب دانش، چابکی، ذهن آگاهی مدیریت ارشد نسبت به تحولات دیجیتال بر عملکرد با میانجی نوآوری مدل کسب و کار است. این تحقیق از منظر هدف کاربردی بوده و دادهها به شیوه توصیفی – پیمایشی گردآوری شده است. تعداد 244 پرسشنامه استاندارد در شرکتهای کوچک و متوسط استان کردستان (تعداد شرکتهای فعال 556 واحد) توزیع گردید، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی در نرمافزار SPSS و آمار استنباطی با روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در نرمافزار SMART PLS4 صورت گرفته است. یافتهها حاکی از تأثیر معنادار ظرفیت جذب دانش بر نوآوری مدل کسب و کار و نیز بر عملکرد با میانجی نوآوری مدل کسب و کار میباشد، چابکی بر نوآوری مدل کسب و کار تأثیر معناداری دارد و تأثیر معناداری نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد تایید گردید. در حالیکه چابکی سازمانی بر عملکرد با میانجی نوآوری مدل کسب و کار تأثیر معناداری ندارد، ذهن آگاهی مدیریت ارشد نسبت به تحولات دیجیتال بر نوآوری مدل کسب و کار و بر عملکرد سازمانی با میانجی نوآوری مدل کسب و کار تأثیر معناداری ندارد و ریسکپذیری و پایداری نقش تعدیلگری ندارند