توانمندسازی یادگیری وعوامل موثربا استفاده ازتکنولوژی نوین آموزش به جامعه روستایی،تصمیم گیری مدیریتی چندگانه تحلیل شبکه با رویکرد دیمتل فازی
الموضوعات : عمومى
محمدصادق مهدوی خرمی
1
,
محمدعلی کرامتی
2
,
نیره شاه محمدی
3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، مدیریت انتقال تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
3 - دانشيار و عضو هيئت علمي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ايران
الکلمات المفتاحية: تکنولوژی نوین آموزشی, توانمندسازی عوامل موثر, روش دیمتل فازی. ,
ملخص المقالة :
با کاهش میزان روستانشینی، خدمات آموزشی درجامعه روستایی درکشور ما با چالش های جدی مواجه است. به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان در مدارس ابتدایی، همچنین سایر افراد درمشاغل به دلیل نداشتن مهارت های فنی و حرفه ای در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات موجب کاهش بهره وری تولید شده است. مقاله حاضر از نتایج پژوهش تحت عنوان "توانمندسازی یادگیری عوامل موثر از تکنولوژی نوین آموزشی درجامعه روستایی" با استفاده از نظرخبرگان به روش تکنیک DANP دیمتل فازی می باشد. جامعه هدف این پژوهش، جامعه روستایی، صفت آماری، تعداد دانش آموزان ابتدایی وکشاورزان روستایی، مدل استفاده برای تعیین حجم نمونه مدل کوکران و برآورد تعداد53 نمونه آماری می باشد. برای سنجش پایایی و روایی سئوالات پرسشنامه نیز با نظرخبرگان نمرهدهی و محاسبه نرخ ناسازگاری شاخص کاپا کوهن تائید گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد مهمترین عوامل موثر یادگیری در بین 6 معیار اصلی، عوامل محیطی در رتبه نخست و زیر معیارهای آن" زیرساخت مناسب در جامعه روستایی" درآمد خانوارها، تداوم هزینه های پشتیبانی از آموزش"و "انعطاف در زمان و مکان " به ترتیب در رتبه 1و 2 و4در گروه عوامل محیطی قرار دارند. همچنین عوامل محتوایی زیرمعیار آن: به ترتیب "مفاهیم تصویری ،کتابخانه ای، بنر و پوستری" و" محتوای مفاهیم کتب درسی" و" دسترسی آنی به اطلاعات به شبکه" در رتبه بندی 5، 6 ،7 اولویتبندی شده است. درمعیارجامعه شناختی و زیرمعیارهای آن"سواد رایانه ای و کاربرد صحیح آن در رتبه 3 بهترین عوامل موثر در توانمندی سازی یادگیری آموزش روستایی می باشند.