شناسایی شاخصهای اثرگذار بر توسعه شوخطبعی رهبری در شرکت دخانیات ایران
الموضوعات :محمدرسول مهدوی 1 , روح اله علیخان گرگانی 2 , فرزین فرحبد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتارسازمانی، واحد رشت ،دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی ، واحد رشت ،دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران.(نوسنده مسئول)
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی ، واحد رشت ،دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران.
الکلمات المفتاحية: کلیدواژه: شوخطبعی رهبری, توسعه شوخطبعی, شرکت دخانیات ایران.,
ملخص المقالة :
چكيده شوخطبعی رهبری بهعنوان پدیدآورندة فضایی پویا و خلاق به توسعهیافتگی در شرکت دخانیات ایران کمک میکند، رهبران شوخطبع عموماً برای حل مسائل شرکت از نظریات و استانداردهای رایج پیروی نمیکنند و راهحلهای جدید و نوآورانه را جایگزین آن قرار میدهند. این راهبردها کمک میکنند تا شرکت، بهبودهایی مستمر، در فرایندهای خود داشته باشد و بتواند با شرایط رقابتی و توسعهیافتگی بازار همگام شود، بدین منظور تعیین و انتخاب شاخصها با بهرهگیری ادبیات تحقیق و مصاحبه اکتشافی به همراه نظرسنجی از 20 نفر از خبرگان رشته های مدیریت رفتارسازمانی، مدیریت منابع انسانی و مدیران ارشد دخانیات ایران انجام شده است، داده های کمی نیز با توزیع پرسشنامه بین 361 نفراز پرسنل در شرکت دخانیات ایران انجام شده است، تجزیه و تحلیل آماری داده های تحقیق با کمک نرم افزار های spss26، smart pls3 با روش های تحلیل عاملی تایید انجام شده است، یافته های پژوهش نشان از تاثیرگذاری چهار بُعد: عوامل محیطی، عوامل سازمانی، عوامل شغلی و ویژگی های شخصیتی را تایید کرده و نشان داده است، که سه بُعد ( عوامل سازمانی، عوامل شغلی و ویژگی های شخصیتی) نقش تاثیر داشته است، امّا بُعد عوامل محیطی تاثیر معکوسی را بر شوخ طبعی رهبری دخانیات ایران اعمال می نماید، این بدان معنی است که عوامل سبک رهبری و فرهنگ سازمانی در شرکت دخانیات ایران اثرات منفی را بر شوخ طبعی رهبران داشته است.