پیش بینی تفکر نقادانه بر اساس هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی مطالعه موردی: دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان
الموضوعات : عمومى
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران
الکلمات المفتاحية: تفکر نقادانه, هوش هیجانی, باورهای خودکارآمدی, رشته پرستاری, رگرسیون چند متغیره.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به پیش بینی تفکر نقادانه براساس هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی دانشجویان رشته پرستاری پرداخته و هدف از آن بررسی رابطه تأثیر هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی بر تفکر نقادانه دانشجویان رشته پرستاری است. اصلی ترین سؤالی که برای نگارش مقاله وجود دارد این است که رابطه تفکر نقادانه با هوش هیجانی و باورهای خودکارآمدی چیست؟ روش تحقیق استفاده شده روش همبستگی بوده و برای جمع آموری دادههای تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید که دارای روایی و پایایی مناسبی بود (آلفای کرونباخ پرسشنامه تفکر انتقادی 0.76 ، پرسشنامه هوش هیجانی 0.83 ، و برای متغیر باورهای خودکارآمدی 0.83) و نمونه ای به حجم 148 نفر به روش طبقه بندی تصادفی از جامعه آماری انتخاب گردید.
برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج نشان داد که باورهای خودکارآمدی و هوش هیجانی قادر به پیشبینی تفکر نقادانه دانشجویان هستند.