سبکهای یادگیری کُلب در آموزش معماری؛ مطالعهی تطبیقی شیوههای آموزشی معماری و سبکهای یادگیری در ارتقای خلاقیت دانشجویان
الموضوعات :
حسان ملاجعفری
1
,
اسماعیل ضرغامی
2
1 - دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.
2 - استاد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: سبکهای یادگیری- آموزش معماری- تفاوتهای فردی- مدلهای آموزش معماری.,
ملخص المقالة :
استفاده از شیوههای آموزشی متناسب با ویژگیهای فردی دانشجویان رشتهی معماری در سالهای اخیر مورد توجه محققان این حوزه بوده است. توجه به سبک یادگیری دانشجویان بهعنوان یکی از مؤلفههای تفاوتهای فردی حائز اهمیت است. پژوهش حاضر مطالعهای است توصیفی-تحلیلی که به بررسی ارتباط سبکهای یادگیری دانشجویان معماری با خلاقیت و عملکرد تحصیلی آنها میپردازد. همچنین در فاز دوم پژوهش به بررسی تأثیر مدلهای آموزش معماری پیشنهادی مطالعات گذشته در ارتقای خلاقیت یادگیرندگان پرداخته شده است. نمونههای آماری به تعداد ۱۰۷ نفر شامل هنرجویان مقطع هنرستان و دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسیارشد میباشند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی سبکهای یادگیری کلب است. همچنین نمرات دروس کارگاه طراحی یادگیرندگان قبل و بعد از اجرای مدلهای آموزشی متناسب با هر یک از سبکهای یادگیری ثبت گردیده است. اطلاعات جمعآوری شده با روش پیمایشی تحلیل واریانس (ANOVA) جهت بررسی معناداری تفاوت سطوح خلاقیت سبکهای یادگیری در نرمافزار ۲۷SPSS تجزیهوتحلیل شد. جهت بررسی تأثیر مدلهای آموزشی اجرا شده در ارتقای خلاقیت یادگیرندگان از آزمون t مستقل استفاده شده است. مطابق نتایج سبک واگرا بهترین عملکرد را در خلاقیت طراحی و سبک انطباقدهنده بیشترین پیشرفت را در مواجهه با مدلهای آموزشی ثبت کردند. در آخر چگونگی ترکیب افراد دارای سبکهای یادگیری مختلف در گروهها برای انجام پروژههای طراحی بیان شد.