تدوین و ارزیابی الگوی بازاریابی عصبی با استفاده فناوریهای نوظهور دیجیتال در صنعت بانکداری
الموضوعات : Technology Transfer and Commercialization of Researches
مریم خضری
1
,
یزدان شیرمحمدی
2
,
سیدعلیرضا میرعرب بیگی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن،ایران
2 - دانشیار دانشگاه پیام نور، تهران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه ، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی عصبی, رفتار مصرف کننده, صنعت بانکداری, فناوری, فناوری های نوظهور,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مناسب بازاریابی عصبی با رویکرد رفتار مصرف کننده در صنعت بانکداری است. روش پژوهش از لحاظ هدف از نوع پژوهش کاربردی است و از نظر روش، آمیخته می¬باشد. جامعه آماری پژوهش در بخشی کیفی در 2 گروه شامل، مدیران بانکهای دولتی و خصوصی، اساتید علمی مدیریت و بازاریابی دانشگاههای دولتی و آزاد که با استفاده از روش نمونه¬گیری غیراحتمالی هدفمند گلوله برفی، نظرات 20نفر از آنها طی مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به حد اشباع نظری، جمع¬آوری گردید. جامعه آماری بخش کمی پژوهش نیز شامل کلیه سرپرستان، کارشناسان، کارکنان و مشتریان بانکها شهر تهران بوده که باتوجه به نامحدود بودن تعداد اعضای جامعه آماری بخش کمی، از فرمول کوکران استفاده شده و 385 نفر با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در مرحله اول بصورت اکتشافی و کیفی(مصاحبه نیمه ساختاریافته و در مرحله دوم بصورت توصیفی-پیمایشی و کمی(پرسشنامه) انجام شده است. از مقبولیّت، انتقال¬پذیری و تأیید پذیری جهت برآورد روایی و از روش سازگاری درونی (ضریب آلفای کرونباخ=0.91) برای سنجش پایایی استفاده شده است. روش تحلیل داده ها نیز با انجام سه مرحله کدگذاری شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام پذیرفت. یافته¬های پژوهش در مرحله کیفی نشان داد که تعداد 245 کد نهایی از مرحله کدگذاری باز استخراج گردید. در مرحله کدگذاری محوری در شرایط علی تعداد 6 مقوله فرعی، شرایط زمینه¬ای تعداد 5 مقوله فرعی؛ عوامل مداخله¬گر تعداد 8 مقوله فرعی؛ راهبردها تعداد 9 مقوله فرعی و پیامدها تعداد 10 مقوله فرعی شناسایی شدند.