رابطه بین هیجان تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در بین نوجوانان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان گرگان
الموضوعات :
مريم سادات موسوي
1
,
اکرم ثناگو
2
1 - واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
2 - دانشیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
الکلمات المفتاحية: اهمالکاری تحصیلی, هیجانهای تحصیلی, دانش آموزان, دختر, متوسطه دوم.,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق پیشبینی اهمالکاری تحصیلی از طریق هیجانهای تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم بود. این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان گرگان در سال تحصيلی 1402-1401 که تعداد آنها بالغ بر 4501 نفر بود؛ که تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه برابر 354 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه استاندارد بود که برای اهمالکاری از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواري، برای سنجش هیجانات تحصیلی از پرسشنامه پکران و همکاران استفاده شد. بعد از جمعآوری و استخراج دادهها، نمرات شرکتکنندگان با استفاده از روش همبستگی پیرسون و سپس تحلیل رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرمافزار SPSS-27 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق معنادار بود. نتایج نشان می¬دهد مدل رگرسیون به روش همزمان (Enter) متغیرهای هیجانات مثبت (463/0=β)، هیجانات منفی (131/0=β)، و هیجانات تحصیلی (117/0=β) پیشبینی کنندهی معنادار اهمال¬کاری تحصیلی هستند (001/0>P). پژوهش نشان داد که متغیرهای هیجانات مثبت، هیجانات منفی، و هیجانات تحصیلی پیشبینی کنندهی معنادار اهمال¬کاری تحصیلی هستند.