اثربخشی آموزش ذهنآگاهی در کنترل عواطف و تحمل ناکامی نوجوانان بدسرپرست مرکز شبهخانواده بهزیستی تهران
الموضوعات : روانشناسی تربیتی و تحولیزهرا عفت دوست ثانی 1 , محمدرضا زربخش بحری 2 , علیرضا همایونی 3
1 - گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
3 - گروه روانشناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
الکلمات المفتاحية: ذهن¬آگاهی, کنترل عواطف, تحمل ناکامی, مرکز شبه¬خانواده بهزیستی, نوجوانان.,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر با هدف اثربخشی آموزش ذهنآگاهی در کنترل عواطف و تحمل ناکامی نوجوانان بدسرپرست مرکز شبهخانواده بهزیستی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و پیگیری است. جامعه آماری، کلیه نوجوانان 13-19ساله تحت سرپرستی بهزیستی تهران در سال1402بودند. جهت تعیین نمونه 40 نفر به صورت داوطلبانه و هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. جهت سنجش کنترل عواطف از پرسشنامه کنترل عواطف ویلیامز و همکاران(1997) و جهت سنجش تحمل ناکامی از پرسشنامه هارینگتون(2005) استفاده شد. قبل از اجرای مداخله از هر دو گروه پیشآزمون کنترل عواطف و تحمل ناکامی به عمل آمد. گروه آزمایش آموزش ذهنآگاهی را از طریق پروتکل آموزشی در 8 جلسه دریافت کرد و گروه گواه هیچگونه مداخله آموزشی دریافت نکرد. پس از اجرای مداخله در مرحله پسآزمون، هر دو گروه مجددا ابزارهای مرحله پیشآزمون را پاسخ دادند و 45 روز بعد مجددا در بین هر دو گروه ابزارها اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرّر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد: آموزش ذهنآگاهی در افزایش کنترل عواطف و همچنین تحمل ناکامی اثربخش بوده و بعد از 45 روز همچنان پایدار بوده است(05/0>p). باتوجه به اثربخشی و پایداری آموزش ذهنآگاهی؛ پیشنهاد میشود در مراکز حمایتی نظیر شبهخانواده بهزیستی به بهرهگیری از این روش برای بهبود وضعیت عاطفی و تحمل ناکامی نوجوانان بهره گرفته شود..