تحلیل و ارزیابی شواهد فلسفی، عصب¬شناختی و تربیتی هوش¬های چندگانه گاردنر
الموضوعات :
1 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: گاردنر, هوش, هوش¬های چندگانه, بهره هوشی,
ملخص المقالة :
نظریه هوشهای چندگانه گاردنر، یکی از پرنفوذترین نظریهها در حوزه شناخت هوش و ظرفیتهای شناختی ذهن انسان میباشد. این نظریه بهطور گسترده از سوی کارگزاران تربیتی در سطح دنیا، مورد پذیرش قرار گرفت و مقالات و کتابهای متعددی برای شیوه اثرگذاری و هدایت فرایندهای تربیتی بر مبنای این دیدگاه شکل گرفت. اما همزمان نقدهای سختی نیز از زوایای فلسفی، عصبشناختی و تربیتی به این دیدگاه وارد شده است. در کشور ما این نقدها مورد توجه قرار نگرفته و این دیدگاه با استقبالی کمنظیر به کار بسته شده و حتی به اسناد رسمی نیز راه یافته است. این مقاله با رویکردی تحلیلی، در سه حوزه فلسفی، علم اعصاب و تربیتی نقدهای وارد شده به این دیدگاه را مورد تحلیل قرار داده است و پاسخهای گاردنر و مدافعان دیدگاه وی را مورد سنجش قرار داده است. نتایج بررسی و تحلیل حاکی از آن است که دیدگاه گاردنر بهرغم پذیرش گسترده، با ابهامات و کاستیهای جدی مواجه است و لازم است در کاربرد آن احتیاط لازم صورت پذیرد.